Måste BUP berätta att jag är trans?
hej, jag undrar hur långt eran tystadsplikt går gällande föräldrar. ni har säkert fått många frågor om detta, men jag vill ända vara säker.
jag "går" på bup, har vad som kan kallas paus just nu men ska till er snart igen. jag mår inte lika dåligt längre som jag gjorde förut (depression, möjligvis social fobi, ångest), nu längre har jag ingen speciell anledning till att komma till er. inte vad min socionom vet, i alla fall.
jag är trans, och det är en sak jag mår rätt dåligt över. ingen vuxen känner till om detta, och jag vet inte om jag vill att någon ska göra det heller just nu. min fråga är, kan jag komma ut för min socionom och berätta och få hjälp utan att någon annan får reda på det? har socionomen skyldighet att rapportera allting i min journal (vad skrivs ner i en journal egentligen?)? och en sista fråga, ni kan nog inte ge ett rakt svar, men kommer "hemligheten" komma ut under de samtal som min mamma är med på? vad tror ni?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Grundregeln är att BUP inte har tystnadsplikt gentemot vårdnadshavare - oftast föräldrar. Men ju äldre du är, det vill säga, ju närmare 18 år du är, desto större möjlighet att ha sekretess gentemot föräldrarna. Detta är en bedömningsfråga för behandlaren att göra och avgörs från fall till fall.
Om det finns risk för att ungdomen på något sätt skulle kunna komma till skada om föräldrarna fick reda på BUP-kontakten, kan man ha sekretess gentemot föräldrar.
Så om du tror att du på något sätt skulle komma till skada om dina föräldrar får reda på att du är trans, då borde det finnas möjlighet för dej att dina föräldrar inte behöver få veta och inget skrivs då i din journal som dina föräldrar kan läsa. Men återigen: detta är en bedömningsfråga som avgörs av behandlaren.
Så jag tycker att du ska ta upp de här frågorna med din behandlare och höra om du kan prata om din könsidentitet utan att dina föräldrar får veta - varken genom journalen eller muntligen. Du behöver ju inte säga att du är trans utan säga att du vill prata om könsidentitet.
Lycka till!