Har slutat hitta de bra sakerna med livet
Jag har mått dåligt till och från sen 7-8 jag går i 9:an just nu det är i grunden till att jag förlorade mina bästa kompisar och sedan har det gått upp och ner ifrån det. Jag är deprimerad kanske ofta och har skärt mig ca 5 ggr det beror på andra saker som min kropp som jah alltid har kämpat med. Just nu vill jag bara ha nån att prata med. Plus har jag det väldigt jobbigt hemma jag vet inte hur jag ska beskriva allt som har hänt mig utan att säga det på en gång. Igår försökte jag nästan ta livet av mig. Jag vet att det inte är lösningen men jag är så ensam här hemma och i livet. Jag har inga föräldrar hemma som ser till att jag mår. Min Pappa är väldigt kall och min styvmAmma gillar inte mig o vi har en komplicerad relation. Jag har slutat hitta de bra sakerna med livet förut va jag världens gladaste tjej. Men med princip inga föräldrar som bryr sig på det sättet har jag fått ta hand om mig själv ganska länge.
Amina

BUP svarar:
Hej Amina och tack för ditt brev!
Vad tufft du har det! Det gör riktigt ont i hjärtat när jag läser ditt brev. Alla behöver någon att prata med, att få tröst och bekräftelse av.
Jag vet inte vad som hände när du förlorade dina vänner, men du säger att det har gått upp och ned sedan dess. Betyder det att du emellanåt har mindre tunga perioder?
Och när du var den där glada, bekymmersfria tjejen, vad brukade du göra då?
När man känner sig nedstämd och olycklig är det lätt att glömma att man en gång i tiden har uppskattat livet och faktiskt haft intressen som gjort en glad. När man är deppig är det viktigt att försöka hitta tillbaka till dessa intressen och göra mer av det - trots att hela kroppen säger nej.
Du skriver att du vill ha någon att prata med och jag håller med. Jag tror det skulle vara till god hjälp att tillsammans med en inkännande och klok person få sortera i det som är så jobbigt för dig, både på hemmaplan och i ditt övriga liv.
Du skriver att du fått ta hand om dig själv ganska länge. Något i den meningen säger mig att du inte har någon självklar person i din närhet att vända dig till.
På UMO går det att få samtalsstöd och på Tjejzonen kan du få en egen Storasyster som du kan chatta, Skypa eller träffa IRL. Du anar inte vilka fina tjejer som jobbar där! Varför inte testa att logga in på deras jourchatt en kväll?
Jag tycker det är bra att du månar om dig själv. Du har varit ensam alldeles för länge och det är dags att du nu får det stöd som du verkligen förtjänar.
Mitt allra varmaste lycka till!