Vart ska jag gå för att få diagnos?
Jag gjorde ett depressions test, borderline test och ångest test på nätet o de stod att jag har ala tre men att de är best om jag går till en psykolog eller läkare för att få en diagnos på de.
kan jag komma till er och gör det?
Om inte, vart ska jag höra de då?
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag har funderat lite på hur jag ska svara på din korta fråga… Den väcker såklart många frågor hos mig! Till exempel: Hur kommer det sig att du gjorde testen? Och varför är det viktigt att få en diagnos?
Det här med diagnoser är ju en fråga i sig. En diagnos är ju egentligen en beskrivning. Det är som att ”sätta en etikett” på någonting. Typ, om du har ont i halsen, snuva och feber, så kan man sätta etiketten ”förkylning” på dina symtom.
Likadant är det med diagnoserna depression, ångest och många andra. De är som ”etiketter”, som samlingsnamn, för ett antal symtom. De är en beskrivning av dina svårigheter.
Och det stämmer: för att faktiskt få en diagnos, så måste man komma till BUP, eller till exempel vårdcentral, och träffa läkare eller psykolog och bli bedömd.
Jag gissar att det finns en anledning till varför du gjorde testet. Kanske du mår allmänt dåligt, får ångest ibland, känner dig ”deppig” eller nedstämd. Eller det går upp och ned och/eller känns allmänt motigt i livet.
Jag tänker att det är jätteviktigt att ta det på allvar! Det är jätteviktigt att se till att få hjälp för det som gnager och tynger och känns tufft - oavsett om man uppfyller kriterierna för en diagnos eller inte.
Och samtalet är ofta nyckeln. Utan att prata om det som känns tungt är det svårt att förändra något. När man pratar om det, så blir ofta det svarta lite mer tydligt och lite mindre svart. Och jag tror att det är viktigt att prata med någon för att hitta sätt att hantera det svåra.
Så ta hur du mår på allvar. Problemen löses inte bara genom att man sätter en etikett på dem. Man behöver ta tag i dem, jobba med dem… det som kallas ”behandling”. Så sök hjälp och prata med någon!
Att prata med någon behöver inte ske på BUP. Skolkuratorn eller ungdomsmottagningen erbjuder också jättebra hjälp och stöd!
Och vänta inte!
Lycka till!