Känner mig så hopplös
Jag känner mig så hopplös. Jag pratar redan med min skolpsykolog om den sorg jag bär på och hur det påverkar mitt liv både privat och i skolarbetet. Men de senaste månaderna har jag känt mig deprimerad, inte bara sorgsen. Jag har ingen motivation till någonting, jag har svårt i skolan och har fått underkänt på fyra prov, jag äter otroligt mycket och mår sedan dåligt över det. (Jag äter redan mycket pga sorg och annat.) Jag vill bara försvinna. Mår så dåligt över hur jag är som person och vad jag äter men även skolan. Jag är så rädd att jag inte kommer klara gymnasiet eftersom jag misslyckas på proven och inte har någon motivation. Jag stannar även hemma eller går hem från skolan för att jag inte orkar eller bryr mig just då. Jag vet inte vad jag ska göra...jag vill bara försvinna. Allt är bara för mycket. Och jag vill inte vara ett misslyckande eller en börda för min familj så jag klistrar på ett leende...livet känns så hopplöst.
F

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver inte vad du sörjer, men sorg kan ta lång tid innan den klingar av. Under tiden kan det vara svårt att klara av det vanliga livet - både hemma och i skolan.
Antagligen har sorgen gjort att du inte kunnat prestera lika bra som vanligt och det har bidragit till att du fått dina prov underkända. Det i sin tur har kanske gjort dej orolig för framtiden och gjort att du känt dej misslyckad som person, och med det känt dej deprimerad också.
Jag tror du måste acceptera att du på olika sätt blir påverkad av din sorg, men att du för den skull varken är en misslyckad person eller en börda. Att du presterar mindre är naturligt och vanligt i din situation, men är naturligtvis besvärligt för dej och din skolgång.
Hur ofta träffar du din skolpsykolog och pratar med henne? Kanske skulle det hjälpa dej att gå oftare? Jag tycker också att du ska berätta för din familj hur du mår och om din oro för skolarbetet.
Du behöver uppmuntran tröst och hjälp nu för att orka med och du låter lite ensam. Så jag tycker att du i första hand ska försöka gå oftare och prata med din skolpsykolog. Med henne kan du ju på ett bra sätt prata med hur du ska klara av skolan.
Jag hoppas att du också kan berätta för din familj hur du mår. Att du just nu tycker att du misslyckats betyder ju inte alls att dom också tänker så. Det är knappast troligt.
Lycka till!