Kan jag få mediciner skickade till annat land?
Hej,
Jag är 16 år och har sedan runt två år tillbaks varit deprimerad och har gått hos psykolog, men åkte i Augusti iväg på ett utbytesår. Började må smått bättre under Juni-Juli detta året, troligen för jag var så exalterad till att snart åka iväg, och det var också då som jag hade ett möte på BUP om anti-depressiva som blivit inbokad nån månad tidigare när det var mycket mycket sämre. På mötet bestämdes det för att vänta med medicinering då jag verkade må lite bättre, och det var det.
Jag har nu under den senaste månaden starkt känt att depressionen växer och växer igen, och att jag snart är på samma punkt jag var när mötet om anti-depressiva bokades. Problemet är att jag inte kan söka hjälp medan jag är på mitt utbytesår då jag kan bli hemskickad av att må så dåligt av organisationen, och kan därför varken prata med en psykolog eller få tag i anti-depressiva.
Jag undrar om min gamla psykolog som jag hade innan jag åkte och som jag haft senaste året kan skriva ut anti-depressiva om t.ex. mina föräldrar förklarar situationen för henne/honom och hur dåligt jag mår osv och att dom sedan antingen kan ta med sig dom när dom hälsar på mig över jul eller skicka dom via posten.
Jag känner verkligen att jag är på "the breaking point" och allt bara växer och växer. Är rädd att jag ska bli tvungen att åka hem om det inte blir bättre snart, och det är absolut det sista jag vill då detta är min dröm.
P

BUP svarar:
Hej P och tack för brevet!
Jag förstår ditt dilemma, men jag tror dessvärre att det inte är möjligt att man skriver ut mediciner utan att träffa dig. Läkaren behöver dels träffa dig inför medicineringen, men också träffa dig och följs upp hur det fungerar och att det inte finns några biverkningar.
För att du ska få veta helt säkert hur det fungerar tycker jag att dina föräldrar ska ringa till mottagningen och diskutera frågan med din tidigare psykolog.
Det är möjligt att dina föräldrar kan prata med organisationen som arrangerar det hela och höra om möjligheterna för dig att söka hjälp där du är, utan att du blir hemskickad.
Men jag tycker att det viktigaste är hur du mår. Jag förstår om du inte vill åka hem för tidigt, men det blir heller inte bra om du är kvar och det är på bekostnad av din hälsa.
Så du måste vara rädd om din hälsa först och främst.