Mår dåligt på insidan men är glad utåt
Hej.
Har mått dåligt från och till i ungefär två år nu och vet helt enkelt inte vad jag ska göra.. Har skadat mig själv och har även problem med att äta. Vissa dagar äter jag hur mycket som helst medans jag inte äter någonting andra dagar. Börjar även på tankar om att spy upp maten jag äter men än så länge så har jag lyckas hålla mig borta från det.
Även fast jag mår dåligt på insidan så kan jag le och ha roligt, men det slutar ofta med att jag gråter mig själv till söms. De senaste halvåret, sedan jag började på gymnasiet så känner jag mig inte otrygg i skolan längre men tänker varje tag på att jag vill dö. Jag tycker inte det finns någon mening med att leva längre. Det känns som om jag inte mår tillräckligt dåligt. Jag kan gå ur sängen på morgonen och så men allt känns ändå så trögt och jobbigt. Har även börjat drömma om att jag får panik attacker osv.
Jag kan inte prata med någon heller för min bästa vän är emot allt med dieter och självskadebeteende och även min mamma. Hon vet om att jag ätit väldigt dåligt och att jag gått ner en massa i vikt de senaste åren. Har sammanlagt gått ner ca 20 kg på grund av att jag ätit för lite och helt enkelt haft problem med att äta över huvud taget. Även fast hon vet det så är det som att hon inte bryr sig så jag vågar inte prata med henne.
:(

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du berättar om hur kämpigt du haft det nu i ungefär två år både med att äta och att du skadar dig själv. Du tänker ofta på att du inte vill leva. Trots att du mår så dåligt vågar du inte prata med din närmaste vän eller med din mamma. Du tycker inte din mamma verkar bry sig fast du gått ned så oerhört mycket i vikt.
Jag tycker att du sammanlagt låter alldeles för ensam när du mår så dåligt. Finns det inte några vuxna omkring dig som du skulle kunna anförtro dig åt, kanske någon lärare eller släkting? Är du helt säker på att din mamma inte bryr sig? Eller kan det vara så att både hon och andra tror att du mår bättre än vad du gör? Du berättar ju att du kan visa en gladare sida utåt. Jag vet inte om det är möjligt att få din mamma att förstå mer av hur du har det, men jag undrar om du tror, att det kunde vara värt att försöka med det igen. Det låter ju som om du verkligen skulle behöva stöd hemifrån för att få hjälp med det som är kämpigt för dig. Du kan också få stöd genom att gå in på SHEDO eller Tjejzonen (där du också kan chatta med en Storasyster).
Jag föreslår dessutom att du söker upp skolkuratorn på skolan där du går. Skolkuratorn kan hjälpa dig med det som är tungt för dig och också med kontakten med dina föräldrar om du vill det.
Våga ta det steget, du kan få hjälp att må bättre! Och det är du värd!