Vet inte varför jag är ledsen
Jag vet inte varför jag är ledsen, jag gråter ofta och försöker komma på varför men vet inte RIKTIGT varför. När jag är med vänner så visar jag hur jag känner så lite som möjligt, jag ler och skrattar och har "kul" men så fort jag är hemma och min dörr till mitt rum stängs så försvinner mitt leende och jag blir ledsen igen. Ingen vet att jag känner som jag gör. Jag brukar också tänka på hur skönt det skulle vara och dö. Jag vet inte varför. Aghh blir frustrerad av att bara skriva allt det här. Jag är förvirrad. Allt går dåligt just nu. Mina betyg blir bara sämre och sämre och dom var inte ens bra till och börja med. Jag vill inte göra nått med någon på fritiden och blir irriterad på allt.
N

BUP svarar:
Usch, det låter som att du har det tufft! Känslan att gå runt med någon slags ”mask” och låtsas vara glad när man innerst inne känner sig ledsen kan varken vara kul eller lätt.
Det kanske inte är någon tröst för dig att höra, men det är inte alls ovanligt att känna så ibland. I synnerhet såhär års. Mörkret påverkar hur vi mår, och dessutom är det mycket som händer… många har massor av prov i skolan och det förbereds avslutningar i olika fritidsaktiviteter och dessutom är det olika typer av firanden på gång (typ lucia, avslutningsfester, jul…). Det blir svårt att veta hur man ska hinna med allt, och man blir stressad och jättetrött. Det är många som längtar efter att bara dra sig undan. Jag vet inte om det kan vara så för dig??
Jag vill ändå peppa dig till att ta en dag i taget. Att inte oroa dig, utan ta det steg för steg. För snart är det jullov och lite ledigt, då du får tid att slappna av och göra saker som är kul, både för dig själv och tillsammans med andra. När det känns tungt och motigt är det viktig att ta hand om sig och vara lite snäll mot sig själv. Se till att sova bra och äta bra och röra på sig. Och att INTE sluta med sådant som du egentligen, i vanliga fall, tycker är roligt och givande. För det är extra viktigt att hålla på sådant, när man känner sig deppig.
Men. Om det här har hållit i sig längre för dig, och det inte hänger ihop med prov och den mörka årstiden… då tycker jag verkligen att du ska försöka prata med någon. Kanske skolkuratorn eller en kurator på ungdomsmottagningen. Eller kanske chatta på Tjejzonen? Och om skolarbetet känns för svårt och betungande, så är det också viktigt att prata med mentorn eller rektorn om det finns något man kan göra för att underlätta för dig. För det är så viktigt att inte bära det som skaver och känns tungt själv alltför länge. Det är viktigt att prata om det med någon. För när man pratar om det, så blir det ”stora svarta” lite mindre svart och tenderar att krympa. Och man kan hitta sätt att hantera det.
Bifogar lite info, som kanske också ger dig lite tankar och pepp.
Lycka till!