Har så svårt att släppa min f d pojkvän.
Innan i mitt tidigare liv har jag gjort många saker fel. Jag har ljugit väldigt mycket, jag har druckit, haft sex med andra och jag har även ADHD så därför är de svårt för mig att kontrollera mina impulser.
Jag hade en pojkvän som jag älskade väldigt mycket och vi var tillsammans ett väldigt långt tag. Mot slutet av vårt förhållande började han störa sig på att jag HADE snackat med flera killar innan och inte riktigt tänkt på saker jag gjort INNAN (jag gjorde absolut ingenting under vårt förhållande eller var otrogen eller så).
Så vi gjorde slut och jag började med alla dessa sakerna igen för att försöka glömma vårt förhållande och glömma honom för jag älskade fortfarande honom väldigt mycket.
Efter ett tag började vi snacka igen och ha sex, men i hemlighet för han skämdes över mig och ville inte ha något förhållande med mig och var väldigt tydlig med det att vi inte skulle ha några känslor eller så. Efter ett tag började vi bråka igen och vi slutade snacka.
Nu har vi börjat snacka igen och han förklarade för mig hur sårad han var av att jag ljög för honom och att han egentligen gillade mig under tiden vi bara  va ''kk's''. Han har nu skrivit en lista på hur jag ska vara, att jag inte ska vara den personen jag är nu, att jag inte får snacka med fler killar, att jag ska må dåligt eller illa bara jag tänker på hur jag va innan eller när jag har sex, han har tagit bort min facebook och instagram och förbjuder mig att ha de, ja, listan är lång. Han sitter även och skriver hur mycket han hatar mig och att han vill att jag ska lida för alla misstag jag har gjort. Jag har försökt att ta självmord 1 gång innan pga att jag tyckte så illa om mig själv.
Men mitt i allt detta så säger han hur mycket han tycker om mig och när vi ses så är han den snällaste personen jag vet. Jag har så jävla svårt att släppa honom för han är den enda som vet allt om mig, som kan trösta mig när jag är ledsen eller få mig att skratta.
Jag vet inte vad jag ska göra alls. Jag vet inte hur jag ska ta kontakt med BUP igen heller för min mamma kanske blir orolig att de är för jag vill ta självmord igen osv.
Vad ska jag göra?
Ebba

BUP svarar:
Hej Ebba!
Tack för ditt långa och innehållsrika brev! Jag blir tagen av hur mycket du har fått kämpa trots att du fortfarande är så ung. Det känns bra att du mitt i allt skriver hit till BUP med den mängd funderingar du har som gäller ditt liv och din relation till f d pojkvännen. Det visar att du har styrkan att tänka kring er relation och också att ta tag i problemen på ett konkret sätt.
Jag får intryck av att du egentligen inser att pojkvännen inte är bra för dig men att du inte kan släppa honom för att du får en närhet och värme som du inte får från annat håll. Jag förstår att det då inte kan vara lätt för dig att släppa taget. Kanske att det skulle bli lite mer möjligt för dig att välja hur ditt tonårsliv ska se ut om du fick fundera ihop med någon vuxen person som du känner förtroende för. Hade du en sådan kontakt på BUP som du skulle kunna återknyta till? Om det var så, skulle du då inte kunna förklara för din mamma hur situationen är nu. Då kanske hon inte blir så orolig.
För att en relation ska fungera på sikt bör båda parter kunna känna sig lika tillfreds i den och det bör finnas en ömsesidig respekt för varandra. Annars blir relationen skev och någon part kommer att bli alltmer missnöjd. I en bra relation har jag svårt att se hur ena parten ska kunna skriva listor på hur den andra parten ska vara. Inte heller att man gör saker mot den andres vilja såsom att ta bort facebook osv.
Du beskriver hur din f d pojkvän pendlar mellan att visa kärlek och att visa att han hatar dig. Din beskrivning visar också på att han vill bestämma hur du är och vad du gör. Det låter då som han egentligen vill vara ihop med en helt annan flickvän än den du är. Jag förstår att du i det  läget börjar tycka illa om dig själv och tappar tron på livet.
Jag tycker absolut att du ska försöka ta upp BUP-kontakten igen. Där har du goda möjligheter att i lugn och ro få fundera över ditt liv och få stöd och hjälp. Du kan också söka stöd hos en Storasyster på Tjejzonen.  Hoppas du får den hjälp du så väl behöver, den är du värd!
Lycka till och var rädd om dig!