Senaste året har mitt liv varit ett rent helvete
Hej!
Jag är en tjej på 16 år och vet inte vad jag ska ta mig till. Ända sedan jag var liten har jag mått extremt dåligt i perioder med självskadebeteende och självmordsförsök som började när jag var ca 7 år. Nu på senare tid har allt blivit så mycket värre att jag inte längre orkar mer.
De senaste åren har varit ett rent helvete och de senaste månaderna ännu värre då jag blev utkastad hemifrån (hos mamma) för ca 6e gången på 2 år. Var hemlös och bodde hos vänner i 3 veckor tills min pappa som är/var hemlös hittat ett permanent boende. Hos pappa bodde jag i ca en månad tills jag inte längre stod ut då han är alkoholist och missbrukar i stort sätt allt han kommer i kontakt med så som, träning, piller, sex mm.
Efter månaden hos min pappa åkte jag återigen hem till min mamma och bad henne att få komma hem igen och har varit där i ca. 2 månader nu. Jag och min mamma fungerar verkligen inte ihop då vi bråkar hela tiden och har gjort det sen jag var 12. Den största anledningen till bråken är då mitt mående, hon har helt enkelt tröttnat på att jag mår dåligt utan att bli bättre.
Jag har tidigare år gjort saker jag inte är stolt över för att fly från allt, sökt uppmärksamhet av äldre killar på fel sätt, tagit droger, supit osv. Ingen i min familj vet om vad som hänt mig personligen och det är heller inget jag vill berätta men nu klarar jag verkligen inte mer. Tänker dagligen på olika sätt att ta mitt liv vilket som går snabbast och enklast osv. Jag måste bort från allt nu men har ingenstans att gå för jag känner mig inte trygg hos någon förälder och är för ung för att skaffa eget boende.
Vilse

BUP svarar:
Hej Vilse!
Ja, du har det verkligen tungt. När jag läser ditt brev växlar min sinnesstämning mellan ledsenhet och ilska, men också lite hopp. Ilskan är inte riktad mot dig utan mot de vuxna i din närhet som behandlar dig så illa och mot de vuxna i din närhet som låter dig ha det så här.
Ledsenheten känner jag för att du har varit med om så mycket svårt.
Hoppet finns där för att du, trots det du varit med om, verkar vara en klok tjej med flera goda förmågor. Jag kan förstå om du tycker att jag hittar på, men jag menar det jag skriver om dig. Jag ser en tjej som har kämpat på flera sätt, att du ibland har valt fel i dina försök att få tröst och hjälp är inte så konstigt. Man gör så gott man kan - hittar man ett sätt som för stunden gör det lite lättare så är det ju inte så konstigt att det blir valet. Oavsett om det sen handlar om att använda droger, eller sex eller skadat sig på annat sätt.
Att din mamma lägger skulden på dig för hur du mår, är inte rättvist. I ditt brev tycker jag mig se att vare sig din mamma eller din pappa kunnat se dig som den du är, eller gett dig det stöd du behöver. Jag tror inte att dina föräldrar är onda eller dåliga människor, men de har inte klarat av att ge dig det du behöver. Säkert finns det skäl till det, men just nu är det viktigaste att du får hjälp att ta dig ur den situation som du lever i.
Jag vet inte om du har haft kontakt med socialtjänsten någon gång men det är ju dom som kan ha möjligheten att hjälpa dig med ett annat boende. Jag vet att det är svårt att få till, men jag tycker att du ska ta kontakt med soc för att försöka få den hjälpen. Socialtjänsten i Stockholm har en webbsida där man kan ställa frågor. Du skulle kunna börja där för att undersöka hur dina möjligheter att få hjälp ser ut.
Det är den ena delen som är väldigt viktigt, för jag tänker att du behöver att annat boende för att du ska må bra. Men innan du fått det behöver du också hjälp eftersom du mår så dåligt som du gör. Så jag tycker att du ska vända dig till närmaste BUP- mottagning. Du hittar adresser på den här sidan.
Det är inte bra att du ska vara helt ensam med dina svåra känslor. Du kan själv ta kontakt med BUP och be att få komma dit utan dina föräldrar, åtminstone till en början. Om det känns svårt med BUP kan ett annat alternativ vara ungdomsmottagningen där du bor.
Du ska få ytterligare två tips dit du kan vända dig. Det är två sidor som ger stöd på nätet: tjejzonen och självmordsupplysningen Båda sidorna har chattar som är öppna vardagskvällar.
Nu var det många hänvisningar, men jag vill verkligen att du ska få den hjälp du behöver och har rätt till, det är du värd!!
Jag håller tummarna för dig !