Känner mig som en börda för alla
Vad ska man göra när det känns som om man är en börda av att berätta saker till lärare föräldrar psykologer eller socialarbetare. Jag vet att jag inte borde men allt dom andra säger är att jag inte borde göra så men dom berättar inte hur! Jag börjar få ångest attacker efter jag har pratat med någon för att jag mår så dåligt av att börda dom. Snälla hjälp mig
Lilo

BUP svarar:
Hej Lilo, oj vad jobbigt det har blivit för dig - så det är jättebra att du skriver till oss!
Nu vet jag inte vad det är du gör som andra säger till dig att låta bli, men jag antar att det är något som inte är bra för dig.
När man mår dåligt är det ju lätt att man tar till olika sätt för att må bättre i alla fall för ett tag. En del sätt kan vara dåliga i längden.
Jag vet inte heller vilka du har pratat med, men det verkar som du har eller har haft flera kontakter. Det är ju knepigt att du känner det som att du blir en börda för andra när du berättar om hur du mår. Men om du inte berättar kan du ju inte få hjälp. Jag tror att de som finns runt dig vill hjälpa dig men de har kanske ännu inte kommit på hur.
Vet du - så här tänker jag: vi människor behöver varandra. Vi behöver varandra både när vi mår bra och när vi mår dåligt. Alla människor mår dåligt ibland, en del mer än andra, men det finns inget rätt eller fel med det. Man har rätt att både må bra och dåligt och man har rätt att be om hjälp när man behöver den.
Tycker du att det är fel om andra berättar jobbiga saker för dig eller ber dig om hjälp? Antagligen inte - så varför ska det då vara fel av dig att du ber om hjälp eller berättar om svåra saker när du mår dåligt? Dessutom, så har vi som jobbar som socialarbetare eller psykologer valt det här jobbet för att vi vill kunna vara till hjälp och det kan vi bara vara om den som mår dåligt berättar hur det faktiskt är.
Fundera på det här och fortsätt att berätta hur det är för dig. Försök att komma ihåg att vi är till för att lyssna, men också för att hjälpa till att hitta sätt att må bra.
Så jag tycker att din fråga "Hur ska jag göra istället" är väldigt bra. Om du kan, tycker jag att du ska ställa den till någon av dem som du pratar med.
Tills dess kan du kanske titta på en sida som heter snorkel. Den innehåller en del tips om vad man kan göra om man har ångest eller känner sig nedstämd. Kanske kan du också ha hjälp av tjejzonen som har en chatt där man kan ställa frågor och få råd.
Fortsätt att berätta för andra om hur du mår, så att du kan få hjälp. Det är du värd.