Hur ska jag göra med min kurator?
Hej! Jag har börjat gå till en kurator på min skola. Hon är jättebra och lyssnar verkligen på mig.
För ett tag sedan lät jag mina vänner berätta för henne att jag skär mig, vilket jag inte ångrar en sekund. Det känns till och med bra att prata om det. Men vi pratar mest om hur jag ska göra för att sluta och vad jag kan göra istället. Jag vill hellre prata om varför jag gör det. Jag vet inte själv hela sanningen bakom varför jag gör det och jag vill av någon anledning ta reda på det. Visst, jag gör det för att jag mår dåligt, men jag vill veta varför jag mår dåligt och liksom börja bakifrån.
Jag har pratat lite med mina kompisar om hur det var när man var liten. Det som jag reagerade lite på är att jag, till skillnad från dem, inte kommer ihåg att jag någonsin grät/blev tröstad av mina föräldrar. Jag minns bara att de var tvungna att hålla fast mig då jag hotade med att ta mitt liv. Är det normalt för 5-6 åringar att tänka på att ta sitt liv? Jag minns också att de alltid stängde in mig på mitt rum när jag var arg. Jag slog ofta på mina föräldrar när jag var arg/ledsen. Det kanske var därför de låste in mig? Pappa sa en gång när jag var 8-9 år att han trodde att jag skulle bli en seriemördare för att jag slogs så mycket. Då slutade jag slåss och sen dess har jag inte visat när jag blir ledsen. Jag kommer också ihåg att jag alltid var rädd att pappa skulle ta livet av sig när han och mamma bråkat, vilket de gjorde ganska ofta.
Det är typ det här jag vill prata om med min kurator, men jag vet inte hur jag ska ta upp det. Jag tycker nämligen inte om att sitta och "prata av" mig hos henne. Jag vill att hon ska ställa frågor. Men hur ska jag få henne att börja ställa frågor om det?  Kan det ens vara en anledning till att jag självskadar nu? Och vad ska jag va beredd på att hon ställer för frågor om jag berättar?
Lovisa

BUP svarar:
Hej Lovisa!
Vad bra att du skriver och vad bra du formulerar vad du vill med dina samtal med skolkuratorn!
Jag förstår det som att du inte vill ha stödsamtal utan skulle vilja att era samtal fördjupas och blir mer till samtal där ni tillsammans utforskar dina upplevelser i barndomen och hur de påverkar ditt nuvarande liv.
Mitt råd är att du tar med dig ditt brev och mitt svar till din kurator så att ni gemensamt kan prata om vad du vill ha och vad hon kan ge för hjälp.
Det kan vara så att hon tänker att du vill ha/ behöver mer eller annan sorts hjälp än vad hon har möjlighet att ge.I så fall kan hon hjälpa dig vidare.
Annars kan ni gemensamt besluta om att ändra inriktningen på era samtal. Jag kan inte säga vad hon kommer att ställa för frågor, men jag tänker att det är jätteviktigt att hon får veta vad du tänker om och önskar av era samtal. Särskilt eftersom du verkligen tycker att hon är bra och du har mycket tankar om saker som hänt i ditt liv.
Så ta upp det med henne direkt! (och ta hjälp av det här brevet om du vill)
Hoppas du får hjälp - det låter som om du skulle kunna få ut mycket av det!