Vad ska jag göra med mina skärsår?
Hej
Jag är orolig för vad jag ska göra med mina skärsår under sommaren?...
Jag började skära mig för jag klara inte pressen med alla betyg som jag hade i sjuan och jag skärde mig till slut. Jag är rädd för mina systrar har också skärt sig och jag är rädd vad alla ska säga. Tänk om mamma o mina systrar tror att jag gör det bara för jag har sett deras sår? Och tror att det inte alls har nånting med mobbiningen som hon känner till. Kommer dom bli besvikna?
Mina kompisar är jag rädd oxå för hur dom kommer reagera om jag vissar mina sår... Kommer dom att behandla mig anorlunda? Eller se mig på ett annat sätt?! Jag är rädd för vad alla kommer att tycka..
Jag har inte varit med om en sommar när jag har skärsår. Och jag vill dölja dom för jag vill inte vissa dom än.. Inte fören jag har lyckats att sluta. För jag gör rättså djupa sår över hela armen och på benen. Men under sommaren vet jag inte hur jag ska göra? Jag vill inte bete mig som om jag vill ha uppmärksamhet.
Eliza

BUP svarar:
Hej Eliza!
Det är bra att du skriver till oss och det är bra att du vill sluta skära dig. Men just nu verkar det nästan som om oron för vad andra ska tänka och tycka om dig när de får veta att du skär dig, överskuggar allt det andra.
Det låter som om du hela tiden tänker det värsta tänkbara.
Jag tror inte att du behöver oroa dig för att andra kommer att döma dig. Om du kan förklara för din familj vad det är som är så svårt för dig att du tagit till skärandet, tror jag att de kommer att förstå. Andra som finns längre ifrån dig behöver inte veta så mycket detaljer.
Jag får intrycket att det är flera saker som bidragit till att du börjat skära dig. Du nämner press i skolan och mobbing. Ibland kan mobbing ge så djupa sår inom en, att man behöver hjälp att bearbeta det. Jag får en föreställning om att mobbingen kan ha gjort dig extra känslig för andras syn på dig, vilket nu till exempel ökar din oro just för vad andra ska tänka och tycka om dig.
Jag tror att du skulle vara hjälpt av en kontakt på BUP - både för att du ska få hjälp med din tidigare upplevelse av mobbing och hur den kan påverka dig nu. Och för att få hjälp med att må bra så att du inte behöver skära dig.
Jag tycker att du ska försöka prata med din mamma om hur du mår och att du skär dig och vill sluta med det. Din mamma kan då hjälpa dig att få en kontakt med BUP.
Jag tror inte att din mamma kommer att bli besviken och jag tror inte att andra kommer att döma dig Om du väl vågar berätta för din familj att du skurit dig kommer det inte bli lika svårt att visa dina ärr för andra.
Om nu allt det här skulle kännas allt för svårt kanske du kan börja med att vända dig till skolsköterskan eller skolkuratorn i din skola så att de kan hjälpa dig vidare till rätt hjälp.
Du kan också gå in på en sida som heter shedo, det är en sida om självskada. Du kan få bra information och bra tips där.
En annan bra sida som finns och där man kan chatta är tjejzonen.
Var rädd om dig och försök att ta nästa steg och berätta. Jag tror du klarar det.