En demon följer efter mig
Hej. Jag har tidigare skrivit till er om att jag kände mig nedstämd och ledsen. Nu är det inte likadant men det är värre. Jag är inte ständigt ledsen längre men ofta bryter jag ihop (gråter) och oftast vet jag inte varför. Jag har också tvångstankar så att jag ibland känner att jag måste sätta/lägga mig ner på golvet eller stanna upp när jag pratar eller går.
Det värsta är inte tvångstankarna utan en annan grej. Det känns som att en demon följer efter mig. En kvinna. Jag ser henne i mitt huvud. När hon kommer mot mig eller mina kompisar. Ibland får jag springa ifrån mitt rum till närmsta människa i huset för att jag blir så rädd. Eller så kurar jag ihop mig i sängen där det känns säkrare. Jag vet liksom att jag inbillar mig men jag kan inte sluta. Jag har sagt åt henne att försvinna men hon slutar inte.
Det finns så många problem som oroar mig så att hur mycket jag än skulle skriva så kommer det ändå kännas som att jag har glömt något.jag kan inte reda ut mina tankar. Ibland har jag skurit, bitit eller bränt mig men det har bara hänt enstaka gånger. Jag har också tänkt på självmord men det försvinner ganska fort.
tjej 14

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är bra att du inte ständigt är ledsen längre, men det låter som du har det riktigt tufft och besvärligt när det gäller andra saker. Så ska det inte behöva vara, såklart. Det finns hjälp att få.
Du skriver att det är mycket som oroar dig och att du inte kan reda ut dina tankar. För mig låter det som du har mycket stress i ditt liv och att reda ut jobbiga känslor och tankar tillsammans med någon brukar vara väldigt hjälpsamt.
Om man på egen hand försöker sortera i det känns svårt, så tycker åtminstone jag att det brukar bli ännu snurrigare i huvudet. Men gör man det tillsammans med någon så kan man oftast hitta en bra ordning i röran och se var man bör lägga sitt fokus.
Det finns många orsaker till stress och ledsenhet. Att kartlägga hur ditt liv ser ut med skola, föräldrar, kompisar, fritid, sömn och mat brukar vara en bra början.
Tillsammans med en klok och inkännande samtalspartner kan det gå att hitta ledtrådar. Med ledtrådarnas hjälp kan man hitta lösningar så att livet känns mindre svårt, ledsamt och stressigt.
Jag vet inte vad du fick för svar när du skrev hit senast (jag hoppas det var till hjälp för dig), men jag vill iallafall nu råda dig till att prata med någon.
Gärna ett proffs, till exempel skolsköterskan, någon på UMO eller hos oss på BUP. Kan du be en förälder ringa till oss, eller skulle det funka att du ringer själv? Vi lyssnar!
Jag vill verkligen råda dig att prata med någon. Även om denna "någon" inte kan lösa alla problem på en gång, så brukar det kännas så mycket lättare när man fått dela det svåra.
Om du behöver lite tröst och pepp att våga berätta för någon i din närhet, så kan Tjejzonen fungera som ett bra andra steg (första steget har du ju tagit genom att skriva hit, vilket är jättebra!). Du kan vara anonym om du vill.
Jag vill att du är rädd om dig och söker stöd.
Lycka till!