Låter min diagnos bestämma vem jag är
Jag låter min diagnos bestämma vem jag är.
hej! Jag har ganska nyligen fått reda på att jag har en diagnos på adhd & en lätt depression & ånges. Efter jag fick reda på min diagnos har den bestämt över mig, jag antar att jag ska bete mig eller behandla andra på ett specifikt sätt.
Det är jobbigt psykiskt pågrund utav att jag inte vill va någon efter vilka mediciner jag tar jag vill vara mig själv men är svårt pågrund utav hur allt påverkar mig. Hur kan jag göra för att minska förväntningarna om mig själv?
MW

BUP svarar:
Hej MW, och tack för ditt brev och insiktsfulla fråga!
Du beskriver att du nyligen fått en diagnos. Att få en diagnos, och i och med det få en medicin, kan ju vara lite omtumlande. Man har kanske gått på undersökningar och utredningar under längre tid, och helt plötsligt får man liksom ett ”Svar” på vad det egentligen är för "fel" på en. Det kan vara svårt att veta hur man ska ta det till sig, och vad det innebär.
Sen det här med mediciner… Mediciner påverkar ju hur man mår. Och har man mått på ett visst sätt under en lång tid, kan det kännas annorlunda och nästan lite främmande att helt plötsligt känna att man mår på ett annat sätt. Det blir ovant.
Det här med diagnoser är ju en fråga i sig. En diagnos är ju egentligen en beskrivning. Det är som att ”sätta en etikett” på någonting. Typ, om du har ont i halsen, snuva och feber, så kan man sätta etiketten ”förkylning” på dina symtom.
Likadant är det med diagnoserna adhd, depression och ångest. De är som ”etiketter”, som samlingsnamn, för ett antal symtom. De är en allmän beskrivning av dina svårigheter - inte en stämpel på hur du är som person. Du är fortfarande den du är och var. Oavsett vad etiketten råkar säga.
Jag känner igen din fråga och har mött flera ungdomar som tror att de behöver leva upp till någon form av bild av hur en person är som har adhd, depression eller liknande.
Men jag tror att det kommer att ge sig med tiden. Jag tror att du kommer att hitta tillbaka till dig själv om du ger det lite tid. Jag tror att du kanske kommer att hitta ett själv ungefär som du var förut, fast liksom mår lite bättre!
Och fram till dess tycker jag att du bara ska försöka att släppa dina föreställningar om hur du borde vara utifrån vilken diagnos eller etikett du har. För en diagnos är ju, som sagt, bara en beskrivning. Den förändrar ingenting i sig - den förändrar inte dig.
Hursomhelst, så tycker jag att det är en viktig fråga du ställer. Och jag tycker att du ska prata med din behandlare om det. Jag tror att ni tillsammans kan hjälpas åt så att du hittar tillbaka till ett sätt där du blir DU igen. Och inte låter diagnosen bestämma.
Lycka till!