Min frånvaro är för hög
Hej. Jag fick igår ett brev om att jag kommer bli utskriven från min gymnasieskola på måndag på grund av för hög frånvaro. Mina föräldrar läste det och blev galna, det blev självklart jag med.
Jag misstänker själv att jag lider av någon slags nedstämdhet eller liknande då jag under det senaste månaderna inte kunnat ta mig ur sängen till skolan då jag tycker att allt känns så meningslöst. Jag vill verkligen vara i skolan och ta tag i allt men ändå faller jag ner i mitt svarta hål  gång på gång och kan inte ta mig upp igen.
De senaste veckorna har jag haft panikattacker och ångest rätt ofta, jag har även tänk på om det vore bättre om jag bara tog mitt liv så jag slapp den skammen jag känner över att jag inte räcker till. Mina föräldrar säger att jag är dum i huvudet som inte klarar av att ens gå upp och gå till skolan och självklart har dem rätt, jag vet bara inte vem jag ska vända mig till, jag har ingen att berätta om hur jag mår. Mina föräldrar tror jag ljuger och att jag bara vill att de ska tycka synd om mig men jag vet att dem inte gör det för vem skulle tycka synd om ett dumhuvud som inte ens kan gå till skolan som alla andra.
Ibland vill jag bara lämna allt och ställa mig på rälsen utanför huset. Kanske skulle allt gå över då, snabbt dessutom. Men jag är för feg. Jag vill inte ta mitt liv.
Vad ska jag ta mig till? jag vill inte må så här längre, jag kan inte sova om nätterna och hjärtat krampar ihop sig om och om igen. Alla i familjen kollar på mig som om de önskar att jag inte vore deras. Jag förtjänar allt som händer mig för det här är ändå mitt eget fel men jag vill inte vara den här personen längre.
Besvikelsen

BUP svarar:
Hej och jättebra att du skriver till oss.
Jag blir ledsen när jag läser ditt brev. Du ska inte behöva ha det som du har det. Det är jättetråkigt att du inte får gå kvar i skolan, men det behöver inte betyda att det är kört för dig. Det finns andra vägar du kan gå för att du ska klara gymnasiet.
Det som  gör mig ledsen i ditt brev är att du ser på dig själv som dum i huvudet för att du inte klarar av skolan. Du är inte dum i huvudet, du mår inte bra och det påverkar din ork för skolarbete och förmodligen din ork för annat också.
Jag tänker så här, du får höra att du gör fel och att du borde klara att gå till skolan. Du ser också på dig själv som misslyckad och dum vilket så klart påverkar dig så att du mår ännu sämre och på det sättet fortsätter det.
Du skriver att du inte har någon som du kan berätta för hur du mår. Det är jätteviktigt att du får någon att prata med om hur du mår. Du behöver någon som kan hjälpa dig att se hela dig också alla bra sidor, som jag är helt säker på finns där. Just nu har du tappat bort det men det går att hitta tillbaka till det.
Det är inte konstigt att du inte orkat gå till skolan som du mår nu. Du beskriver både att du känner dig nedstämd men också att du har ångest och panikattacker och att du har svårt att sova. Så din energi går åt till att bara klara av det allra nödvändigaste. Att i den situationen tänka att du ska klara av skolan som andra är att begära för mycket.
Jag tycker att du ska vända dig till någon professionell. Det finns lite olika möjligheter. Om det finns en ungavuxna- mottagning där du bor tycker jag att du i första hand ska vända dig dit.
Om det inte finns där du bor, kan du antingen vända dig till vuxenpsykiatrin eller till din vårdcentral. På vårdcentralerna finns det psykologiskt kunnig personal som erbjuder samtal. Du kan gå in på 1177 för att se vilka mottagningar som finns.
Det finns också möjlighet att chatta med olika chatt-forum där du kan få stöd innan du hittar en mottagning för dig. Ett alternativ är tjejzonen - det är en väldigt bra sida som är bra på att stötta tjejer.
Till sist vill jag betona: Du är inte dum i huvudet. Du har inte mått bra och då kan du och andra inte begära att du ska orka prestera som om du mådde bra.
Det finns hjälp att få både vad det gäller hur du mår och vad gäller din framtida skolgång.
Du är värd att må bra och att få den hjälp som du så väl behöver.