Om ena vårdnadshavaren inte vill BUP ha kontakt?
Hej. om man vill göra ett test för att se om man har typ adhd , add mm men man mina föräldrar har delad vårdnad och ena föräldern vill inte att jag ska göra testet. Hur gör man då? kan man ändå göra ett sånt test på bup ? Kan jag som då är 14 år välja själv om jag vill det eller är det så att om ena föräldern säger nej så går det inte att göra det?
Ej

BUP svarar:
Hej!
Enklaste är om du kan övertyga den motsträviga föräldern att det är bra för dej att ta reda om du har adhd. Varför skall hen motsätta sig det? Om nu det inte går så tycker jag att du och din stödjande förälder tar kontakt med BUP och diskuterar hur ni ska göra. Om det inte löser sig på något bra sätt kan du och din stödjande förälder ta kontakt med socialförvaltningen och be de hjälpa er. De har rätt att hjälpa och lösa denna fråga när vårdnadshavare är oense.
Lycka till!