Panikångest och kan inte längre gå till BUP
hej, jag har tidigare haft problem med panikångest och nedstämdhet men jag lyckades ta mig ur den där onda cirkeln och mådde väldigt bra i ett år ungefär tack vare kbt.
men i mitten av detta sommarlovet fick jag en panikattack som drog ner mig igen och som jag forfarande mår dåligt av. jag kom över det efter 1 månad men fick sedan ytterliggare en panikattack så jag sökte hjälp hos ungdomsmottagningen eftersom jag precis hade fyllt 18 och fick inte komma till bup. det här betydde också att jag inte kunde komma i kontakt med min första psykolog. så nu går jag hos ungdomsmottagning och har inte någon specielbehandling som jag hade innan som var kbt.
PROBLEMET
jag känner att jag inte hittar anledning till min ständiga ångest som jag har, det finns ett tryck som ligger över bröstet konstant, jag orkar inte skolan eftersom det enda jag tänker på när jag l'ser eller gör nåt tråkigt är min ångest. det börjar även komma tankar när jag gör saker som jag egentligen tycker är kul. jag har självmordstankar som dycker upp i bakhuvudet och jag känner en sån fruktasnsvärd meningslöshet med livet. ofta dyker meningslösheten och framför allt uppgivenheten när jag "studerar". det känns som jag aldrig kommer kunna ta mig ur det här denna gången vilket drar ner mig något fruktansvärd. min fråga, bör jag gå till en kbt specialist ist för ungdomsmottagning och i så fall vart? (bor i jönköping) har en ihållande overkligetskäsla också men den börjar dock avta lite lite granna.  bör också berätta att när jag är ute o dricker på fester o vaknar upp dagen efter är ångesten inte lika kraftig
jesper

BUP svarar:
Hej Jesper och tack för ditt brev!
Vad jobbigt läge du har hamnat i! Tyvärr är det just det som är en av de knepigaste sakerna med ångest… den tenderar komma igen. Ofta kommer den när man är sårbar, när det är ”lite för mycket ” omkring en av olika skäl… t ex man förlorar nån man tycker om, man hamnar i konflikt med en kompis eller förälder, när det blir stressigt och för mycket i skolan e dyl. Men du beskriver att du inte riktigt vet varför du får den nu….
Du beskriver att du fått KBT-behandling och blev hjälpt av det. Vad bra! KBT är ju en av de mest effektiva behandlingarna som rekommenderas för panikångest. I KBT är det ju vanligt att man får lära sig sätt att jobba med sin ångest. Oftast får man ju öva på olika tekniker och situationer. Men får övningar och ”läxor” med sig hem, som man ska använda. Är det något du känner igen? Hur var det i din behandling? Vad fick du lära dig där? Fick du några tips eller verktyg? Är det något du kan ta till nu, i väntan på att du får hjälp?
Som sagt, ångest kan återkomma. Ibland kan man behöva flera omgångar med hjälp, innan man lär sig att hantera och ”få bukt med ” sin ångest. Så jag tänker att det är viktigt att du söker hjälp igen!
Du är 18 och du bor i Jönköping. Vi som skriver här hör ju till BUP i Stockholm, så jag har inte så bra koll på just Jönköping… Men som jag förstår det så gick du på BUP och fick god hjälp där. Om jag vore som dig så skulle jag ringa till din mottagning och din psykolog och säga som det är. Du får sannolikt inte komma till BUP, men de vet med största säkerhet vart du ska vända dig för att få fortsatt hjälp. Kanske de till och med kan hjälpa dig med att skicka remiss till rätt ställe?
Om du inte vill eller kan ringa dit, så skulle jag ta kontakt med din vårdcentral. De kan garanterat också hjälpa till!
Och du… jag gissar att jag inte behöver säga att det här med att dricka på fester inte är någon bra strategi mot ångest? Det kanske känns skönt en stund, men det löser ju faktiskt ingenting. Men det vet du ju säkert redan! Fundera på om det finns något annat som lindrar! Och sluta inte att göra sådant du tycker om! Det är viktigt att inte ge upp sådant som ger en energi…även om det känns motigt just nu.
Alltså. Jag sammanfattar mina tips:
- Sök hjälp igen! I första hand till din BUP-mottagning. Se till att de hjälper dig till rätt ställe! Eller gå till din vårdcentral.- I väntan på rätt hjälp, försök att använda dig av det du lärt dig på din förra KBT-behandling!- Ät och sov ordentligt. Fysisk aktivitet och kamrater. Och fortsätt att göra sådant som du mår bra av!
Lycka till!