Mitt liv är en ända röra!
Hej. Jag är en tjej på 14 år och hela mitt liv är en ända röra. Inget fungerar, jag mår inte bra av att vara hemma av många olika anledningar. Mina föräldrar skriker på mig nästan jämt. Jag för höra saker som jag inte vill, jag får starta exakt varje morgon lämna mamma gråtandes. Jag får höra nästan varje dag... "Förstår inte du att du får människor att må dåligt. " jag har fått höra flera gånger att det är mitt fel, det är mitt fel att människan går in i väggen. Det är mitt fel. Jag har aldrig kunnat säga ifrån till dom (mina föräldrar) Jag har slutat försöka prata me dom. Jag har börjat blivit rädd. Rädd att saker kommer bli våldsammare snart. Min ilska på dom.... Min besvikelse på dom... Min rädsla ja har, har jag börjat ta ut på mig själv (gjort mig ila) Jag har oxå märkt att det tagits ut på mina närmaste, vänner, skolan osv. Inget betyder något längre. Jag är alltid stressad och jag har visa svårigheter med koncentration vilket är en stor del till det, men idag insåg jag att min kropp inte orkar längre. Jag kunde inte städa mitt rum utan att falla i hopp på golvet och gråta, det va som att till och med det var en för stor utmaning. En för stor uppförs bake. Jag vet att det låter larvigt men jag mår inte bra. Jag är inte tjejen som är smart och har dom bästa betygen, jag är inte tjejen som har en bra relation med sin/sina föräldrar. Jag är inte tjejen som har framtidstro... Jag är tjejen sen några år tillbaka har funderat på att försvinna, försvinna från min stress och ilska. Jag är tjejen som vill nå ut till människor men inte kan, jag är tjejen som värkar normal och stark på utsidan men på insidan snabbt faller ihop och inte orkar resa sig igen. Jag är tjejen som snart inte orkar leva längre, jag vill bort, jag vill bort från allt. Vart ska jag ta väggen ? Vad ska jag göra av den stress jag bär på ? Min huvud sprängs av värk och jag kan inte sova på kvällarna längre. Jag gråter. Jag har ont, överallt... Alla delar på kroppen man kan hitta. jag klarar inte mer. Vad ska jag göra ?
Sandra

BUP svarar:
Hej Sandra!
Tack för ditt brev som berörde mig mycket! Du berättar om en svår hemsituation som plågar dig på flera sätt.  Du får ont i huvudet och i kroppen, kan inte sova och är mycket nedstämd. Du beskriver också hur dina föräldrars anklagelser gör att du känner dig sprängfylld av ilska och besvikelse. Du känner dig inte ens riktigt säker på att det inte kan leda till att impulskontrollen släpper så att du ger igen på något sätt. Än så länge har du skadat dig själv.
Du berättar att du verkar normal och stark på utsidan trots att du mår så dåligt inombords. Jag tror att du behöver ta dina känslor på allvar och inte alls uppfatta det som något larvigt att du inte mår bra. Du har all anledning att må dåligt! Ingen kan må bra av att höra anklagelser om att man förstör för sina föräldrar. Det är allvarligt när du börjat göra dig själv illa och tappat framtidstron.
Jag undrar om du tror att det går att få dina föräldrar att förstå hur du lider av hemsituationen.  Det är faktiskt dina föräldrar som har huvudansvar för att ni får det bra tillsammans hemma. Om de inte orkar förändra hemsituationen själva så att det blir bättre för er alla så behöver hela familjen hjälp utifrån.
Jag tycker du ska ta hand om dig själv och se till att du får någon vuxen person att prata med. Du kan då få hjälp att lätta på trycket inombords och kanske också förstå vad som händer i din familj. Du är så ung ännu så det vore bra om det fanns någon nära dig i skolan eller i din närhet som du skulle kunna vända dig till. Mitt förslag är att du börjar med att söka upp skolkuratorn på din skola. Hon/han har säkert träffat många med liknande problem och kan hjälpa dig så du mår bättre. Tveka inte att söka upp henne/honom,Du behöver hjälpen och är värd den!
Lycka till!