Kan man göra ett depressionstest hemma istället för på BUP?
Jag undrar om man kan göra ett depressionstest hemma istället för att åka till er och göra testet?
Ebba

BUP svarar:
Hej Ebba!
Jag har funderat lite på hur jag ska svara på din korta fråga… Jag tolkar den som att du vill göra ett test på nätet istället för på BUP.
Det korta svaret är: Ja, det finns säkert något test på nätet som ger dig en ”hint” om depression.
Men min fundering blir: Varför vill du göra ett sådant test? Jag gissar att det finns en anledning. Kanske att du känner dig ”deppig” eller nedstämd, eller det känns allmänt motigt i livet. Och då är frågan hur ett test skulle hjälpa dig? För att faktiskt få en diagnos, så måste man komma till BUP (eller t ex vårdcentral) och träffa läkare eller psykolog och bli bedömd. Då räcker det inte att göra ett test på nätet.
Men då kommer nästa fråga: Varför vill du ha diagnos? Jag tänker att det är jätteviktigt att se till att få hjälp för det som gnager och tynger och känns tufft - oavsett om man uppfyller kriterierna för en diagnos eller inte. Utan att prata om det som känns tungt är det svårt att förändra något. När man pratar om det, så blir ofta det svarta lite mer tydligt och lite mindre svart. Och jag tror att det är viktigt att prata med någon för att hitta sätt och verktyg att hantera saker i vardagen.
Att prata med någon behöver inte ske på BUP. Skolkuratorn eller ungdomsmottagningen erbjuder också jättebra hjälp och stöd!
När man är deppig och nedstämd kan det kännas superjobbigt att sitta mitt emot någon i ett rum och berätta om det svåra. Men den du träffar är van och du kommer få hjälp på traven! Och sannolikt kommer du att få fylla i ett formulär (göra ett test?) där dit du kommer! Så ge det en chans!
(Och om det är just detta ”formulär” du efterfrågar, så kan du säkert få fylla i det hemma istället för att sitta på mottagningen. Prata med din behandlare så kan ni säkert lösa det!)
Lycka till!