Självmordsbenägen och självskadar - är jag deprimerad?
Om man har varit ledsen, självmordsbenägen och haft självskadebeteende i över sex månader, är man deprimerad då?
Just nu håller jag på att förlora de som betyder mest för mig och jag vet inte vad som händer ifall de blir så. Vad ska jag göra?
Klarar inte av att vara på skolan längre och att föräldrar andra vuxna klagar och tjatar på en får mig inte att må bättre.
Hur och vad ska jag göra?
EH

BUP svarar:
Hej EH!
Jag tycker att om du är så ledsen att du haft självmordstankar och självskadebeteende i ett halvår - och dessutom känner att du håller på att förlora betydelsefulla personer i ditt liv - så är det allvarliga saker. Du behöver hjälp att reda ut vad det är som händer i ditt liv.
Du säger att dina föräldrar och andra vuxna klagar och tjatar och jag undrar om de förstår hur ledsen du är eller om de tror att det bara är ett skolproblem?
Jag vet inte hur lätt du har för att lita på och våga anförtro dig åt någon vuxen. Ibland är det ännu svårare att våga göra det när man mår dåligt. Det kan dessutom vara så att man också blir lättirriterad och avvisande och för en del hör det ihop med att vara ledsen.
Om du inte kan prata med dina föräldrar, så tycker jag att du ska börja med att vända dig till skolkuratorn. Hen kan både hjälpa dig med att prata om din skolsituation (vad du klarar/orkar eller inte förmår) så att det blir krav därifrån som är möjliga för dig.
Sedan kan ni också prata om hur du har det i ditt liv och vad slags hjälp du behöver för att få ett så bra liv som möjligt. Du kan också vända dig till BUP direkt. Adress hittar du på den här sidan under "Hitta mottagning".
Men kuratorn har lättare att också hjälpa dig med vad som händer i skolan.
Din fråga om du är deprimerad är knepig, för om du undrar över diagnosen depression så behöver man veta mer för att kunna uttala sig om den. Jag skickar med lite artiklar om depression.
Det jag tycker är allra viktigast är att du tar dig själv på allvar och söker hjälp.
För det finns hjälp att få!