Hatar verkligen att få uppmärksamhet
Hej jag är en tjej på 16 år, jag misstänker att jag har social fobi eller något, hatar verkligen att få uppmärksamhet, om man sitter i grupper och någon tilltalar mig blir jag röd i ansiktet och får typ inte fram orden. Tror alltid att andra ska tycka att jag är konstig eller säger fel saker. Det känns som mina vänner drar sig undan mer och mer, det enda jag gör på dagarna är att gå i skolan, sen går jag hem och gör inget alls, vilket gör att jag deppar ihop. Jag behöver verkligen hjälp.
destroyedgirl

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du söker hjälp för ditt problem som nu också håller på att leda till att du blir nedstämd och "deppar ihop".
Jag kan inte säga om du har diagnosen social fobi. En sådan bedömning görs på BUP efter att man har träffats och man vägt ihop en del olika faktorer och omständigheter. Men det råder ingen tvekan om att du behöver hjälp med dina hämningar innan de försvårar livet ännu mer för dig - både i skolan och på fritiden och i dina relationer.
Tveka inte, tala med dina föräldrar eller ring själv till BUP. Det finns god hjälp att få med denna typ av svårighet.
Jag skickar med lite information till dig, både om fobi och rädsla men även om behandling och vad som händer på BUP när man ringer eller går dit.
PS: Kom ihåg att du inte är ensam om att ha det på det sättet! Ta tag i det, livet blir mycket lättare då!
Lycka till!