Även om min hälsa kommer att falla
Jag har blivit mobbad väldigt mycket och bytt skola 6 gånger. Nu har jag finally kommit in till den skolan där mina kompisar är.
Jag började i en annan klass men kuratorn hjälpte mig att byta till deras. Nu har jag lovat dom att jag ska bli bättre. Jag är jätte glad över det MEN jag har fått omkring 4 betygs varningar och min mamma är inte glad över det. Hon känner sig lurad?
Jag har börjat skära mig för omkring 7 månader sen. Nu känner jag en massa tryck. Jag har känt mig oerhört deprimerad senaste tiden, jag känner att allt kommer falla. Jag känner också att jag vill göra allt även om min hälsa kommer bli dålig. Typ som att inte äta, plugga tills jag dör, inte träffa kompisarna för jag skulle vara för upptagen. Men jag vet att jag inte vågar. Nor vågar jag ta ut min ilska på nånting alls och jag har testat   .
Jag skulle vilja veta hur jag kan orka med allt för jag tappar hoppet och har börjat öka min skärning och områdena där jag skär. Jag känner mig som en idiot som inte kan få höga betyg och misslyckad.
En annan fråga är om jag är ett psyko? För jag grät inte när min kanin dog som jag älskade. Min farmor dog och jag bryde mig inte. Jag gråter aldrig och jag har aldrig någon lessen känsla om folk som har det dåligt. Om jag ska föreställa mig om hur det skulle kännas om någon dog i familjen så känner jag mig inte som om jag skulle gråta. Är det något fel på mig?
Dedu

BUP svarar:
Hej Dedu!
Oj, det låter som att du ställer väldigt höga krav på dig själv. Jag tycker inte att det är konstigt att du har svårt att orka med skolan. Det är jättebra att du kommit in på den skolan där dina kompisar är, men vad menar du med att du lovade att du skulle bli bättre när du bytte skola nu?
Såhär funderar jag: du har haft det jobbigt tidigare då du mobbades. Du har gått i flera skolor som du inte trivts i. Kanske är det helt enkelt så att de krav du och andra ställer på dig nu är för stora.
När man han varit med om jobbiga och känslomässigt svåra situationer kan man behöva tid att läka och komma tillbaka till sitt gamla jag. Det kan t.ex. innebära att man inte orkar hålla samma takt som sina kamrater. Det har ingenting med om man är smart eller inte att göra. Det handlar snarare om att det finns känslomässiga sår som behöver läkas.
Jag tror också att ditt skärande har med de här såren att göra - att det blir svårt för dig att handskas med starka känslor. Du skriver också att du känner dig deprimerad. Att vara deprimerad innebär ju också att det är svårt att orka med krav.
Jag blir väldigt bekymrad och orolig för dig, det låter som att det är så mycket som du ska klara. Min önskan för dig är att du kan få hjälp att hitta rätt nivå på ditt pluggande. För att hitta det behöver din omgivning veta hur du har det på riktigt. De behöver veta hur du kämpar och att du för att orka har börjat skära dig eller att du isolerar dig och bara pluggar, pluggar.
Jag tror också att din fråga om du är ett psyko hänger ihop med hela din situation både hur du har det nu och hur du har haft det. Ibland stänger man av sina känslor så gott det går. Det är speciellt vanligt att göra det när man varit med om trauman i någon form, och mobbing är en sån typ av trauma.
Man stänger inte av på ett medvetet sätt men att stänga av blir ett sätt att skydda sig från starka känslor. Eftersom det inte helt går att stänga av dyker känslorna upp i alla fall - speciellt i stressade situationer - och då kan ett annat sätt att hantera känslorna bli att skära sig.
Så nej - du är inget psyko. Du har det jobbigt nu och behöver hjälp att hitta en strategi som kan hjälpa dig i skolan och med vänner och din familj.
Jag önskar att du kan prata med din familj om hur du har det så att ni tillsammans kan söka hjälp på BUP.  Jag vet inte om det är möjligt för dig. Om inte tycker jag att du ska prata med den kurator som hjälpt dig att byta klass. Kanske kan du ha hjälp av mitt brev när du pratar med din mamma eller med skolkuratorn.
Om båda de här alternativen är för svåra kanske du kan vara hjälpt av att chatta med tjejzonen. Det är en jättebra sida där du säkert kan få bra stöd och råd.
Var rädd om dig!