Har de rätt att göra så här?
Hej! jag kontaktade bup i mitt område förra veckan, jag ville anmäla mig och boka tid hos en psykolog. På telefonen fick jag en del frågor, men jag gjorde det också väldigt tydligt att jag inte ville att mina föräldrar skulle få någon vetskap om detta. Trots det kontaktar dom mig om en tid via brev adresserad till min pappa, självklart öppnar han det och får reda på allt vilket nu förvärrat hela min situation. Jag hade byggt upp så mycket styrka för att ta steget och kontakta någon så faller jag nästan till botten igen på någon minut.
Har de verkligen rätt till att göra såhär? jag känner mig så fruktansvärt arg, allt hopp ja hade känns nu hopplöst. Ingår inte det här i tystnadsplikten? Jag trodde jag hade rätt till att göra det här utan att de skulle veta, de sa t.o.m det på telefon.
jag vet inte vad jag ska göra nu, jag känner inte längre att jag kan lita på dom alls, hur ska jag kunna gå dit och berätta de mest känsliga sakerna i mitt liv och lita på att de inte klantar till sig igen och kontaktar mina föräldrar igen? detta gäller inte ens någon form av t.ex våld som mina föräldrar "måste" veta om för mitt bästa.
Just nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, känner mig helt krossad och vill bara lämna allt och alla.
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Nej! Det får inte gå till så här! Du har absolut rätt att vända dig till BUP utan att de kontaktar dina föräldrar. Jag är så ledsen och har ingen förklaring till att det kunde hända, det måste vara någon som har missat att du inte ville att de skulle informeras och det får ju helt enkelt inte hända.
Om du orkar (för jag kan förstå att du känner att BUP har gjort bort sig så att du inte vill ha med oss att göra) så ta direkt upp vad som hänt och följderna för dig, med den/de personer du träffar på BUP.
Om du tappat förtroendet helt så kan du också vända dig till exempel till Ungdomsmottagningen där du bor. Då tycker jag ändå att du ska skriva eller ringa till BUP-mottagningen och berätta vad som hänt så att de skärper sig och förstår hur viktigt det är att det inte missas på det här sättet.