Slutat dricka men skadar mig själv
Hej. Sedan jag var 12 har jag varit nedstämd och försökt och ta självmord 2 gånger men misslyckades. När jag blev 13/14 ändrades det och jag fick mer positiva tankar. Men nu när jag är 15 är jag nedstämd igen och jag brukade dricka för att "glömma" bort mina problem men jag bestämde mig att sluta o dricka, jag har lyckats men jag har fortfarande tanken varje gång jag känner mig ledsen eller sur. Eftersom jag har slutat och dricka när jag blir ledsen så har jag börjat och skära mig själv, har endast gjort det 3 gånger vilket ger mig ångest. Jag har inget bra förhållande med min pappa då vi bråkar jämt.Jag vet inte vad jag ska göra, jag har alltid haft inne känslorna för att jag är rädd om vad folk/familjen ska känna.

BUP svarar:
Hej!
Först av allt vill jag säga att du är en tjej med imponerande stark vilja om du på egen hand kunde stoppa drickandet. Bra gjort - fortsätt med det!
Men att skära sig när man får en svår känsla är inte heller så bra väg att gå. Du har vid det här laget egen erfarenhet av att det kan ge ännu mer problem.
Du skriver inte så mycket om din livssituation eller vad det var som tidigare hjälpt dig att komma ut ur nedstämdheten och lämna självmordstankarna. Var det någon familjemedlem, var det vänner eller en skolkurator eller någon annan professionell som hjälpte dig - eller fixade du också bara av egna krafter?
I alla fall undrar jag om du kan ta hjälp på samma sätt som tidigare? Om inte, då tycker jag att det bästa är om du ändå samlar mod och talar med din mamma åtminstone. Ser hon hur du har det med pappa? Kan hon bidra till att er relation blir bättre?
Men oavsett om hon kan eller ej, så vore det jätteviktigt att hon förstår att du har det jobbigt och att hon stöttar dig. Hon måste också få en chans till det, och det har hon ju inte om du håller inne med dina känslor och tankar för du är rädd vad hon (och eventuellt andra i familjen) skulle känna.
Hon är din mor och har ansvar för dig - inte tvärtom!
Sen tycker jag att du ska få hjälp att inte fortsätta att skada dig. För att kunna komma till BUP i din ålder behöver du dina föräldrars medverkan eller åtminstone av en av dem. Men jag försöker nu säga till dig att det faktiskt är jätteviktigt att dina svårigheter kommer fram i ljuset och kan tas om hand.
Om du tycker att det är alldeles för svårt att börja med mamma och med hennes stöd för att gå till BUP, så rekommenderar jag att du vänder dig ungdomsmottagningen i din hemkommun för att få samtal där.
Ett annat alternativ är att du tar kontakt med tjejzonen.se. Där kan du chatta med någon för att kunna komma vidare.
Nu är det viktigaste att du inte går in i en så mörk period igen, som du tidigare upplevt. Det finns olika möjligheter som jag nämnde och jag tror på att du hittar till något av dessa alternativ.
Ta väl hand om dig!