Rädd för att släppa någon nära in på
Hej
Jag är för det mesta en väldigt lycklig tjej, har inget större att klaga över och livet rullar på som det ska. Men jag har verkligen ingen att prata med, eller rättare sagt, ingen jag vågar prata med. Jag har gjort och varit med om en del saker som jag inte berättat till någon och har alltid tänkt att jag får skylla mig själv. Det är ju inte så att jag har blivit utsatt för något mot min vilja.
Hur som helst det jag vill berätta om är hur jag som 16:åring flirtade med min fotbollstränare som var fem år äldre. Till en början var det väldigt oskyldigt och spännande men sen övergick till att vi kunde höras på sms och liknande. Det hela slutade med att jag en kväll när jag varit på en fest skrev till honom och han kom och hämtade mig. Vi åkte hem till honom och hade sex. Det var inte mot min vilja på något sätt och på sätt och vis var det jag själv som satt mig i den situationen. Men i efterhand mådde jag självklart dåligt över det. Jag tyckte att det var så ångestladdat att gå till träningarna, även fast ingen förutom jag och han visste om det. Efter ett tag intalade jag mig själv att släppa det och att det inte alls inträffade. Jag trodde nästan på min egen lögn.
Jag har även satt mig i liknande situationer då jag har haft sex med killar, absolut inte mot min vilja, och sedan förnekat händelsen för alla runt omkring mig. Det är ju inte riktigt okej att en tjej ligger med flera olika killar.
Och så här i efterhand har jag insett att om man gör något som man inte ens vågar berätta för sin bästavän, då är det man gör inte helt rätt... Vilket jag tror det är en ganska bra regel.
Men hur gör jag för att släppa det jag gjort tidigare? Det som jag gjort får mig många gånger att känna mig "billig" och drar verkligen ner min självkänsla vissa dagar. Och mina hemligheter får mig många gånger rädd att släppa någon för nära inpå, menar; tänk så kommer de på vilken äcklig människa jag är egentligen?
Bäst på att hålla hemligheter

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som jag tyvärr tror många tjejer kan känna igen sig i. Jag skriver tyvärr för jag tycker att det är så sorgligt att det fortfarande, år 2014, är så skamligt att en ung kvinna/tjej tar för sig sexuellt eller har sex på sina villkor. Sorgligt att du känner dig "billig" över något som du själv väljer att göra, det låter som du är väldigt sträng mot dig själv. Så borde det verkligen inte vara och man kan önska att tiderna snart förändras.
Det ser ofta olika ut i olika kompiskretsar. Hur är det bland dina kompisar? Döms tjejer som har sex hårdare än killar? Jag får känslan att det är så?
Egentligen kan jag tycka att du inte har någon skyldighet att varken bekräfta eller förneka att du har haft sex med någon kille. Varför ska folk lägga sig i eller undra kring det? Du har väl en fri vilja att göra som du vill. Det hade varit en sak om du ångrade dig jättemycket men jag får inte känslan av att det är så, vilket är bra.
Trots att jag vill säga till dig att även om du inte borde må dåligt över detta, eftersom du är "byxmyndig" och bestämmer själv över din kropp, så tar jag dina ord på allvar. Jag vill inte på något sätt förminska dina känslor.
Frågan är då vad du ska göra? Ska du inte ha sex och tillmötesgå andra, eller ha sex och känna att du måste leva i en lögn? Jag kan inte fatta det beslutet åt dig.
Jag tror att det skulle kunna vara hjälpsamt för dig att chatta med en klok och medkännande Storasyster på Tjejzonen, eller att gå och prata med någon på en Ungdomsmottagning.
Glöm inte att det är DITT liv det gäller och du lever det för din skull, inte för någon annans.
Var rädd om dig!