Snart 18 och har ätstörning – var söker jag hjälp?
Hej! Jag heter Joanna och jag är 17 år gammal. Jag söker hjälp men vet inte riktigt vart ska jag gå. Om ca 1,5 månad fyller jag 18 år. Jag har ätstörningar, alltså bulimi. Det har börjat för 1,5 år sedan. Jag är trött på det. Vill inte blanda mina föräldrar i det men jag är inte myndig än. Kan jag själv gå till psykolog eller något sådant för att få hjälp?
Joanna

BUP svarar:
Hej Joanna!
Vad bra att du skriver hit. Och vad bra att du tänker på att söka hjälp. För jag tycker verkligen inte att du ska vänta!
Du fyller snart 18 och är då ”för gammal” för BUP. Mitt tips till dig är att ändå höra av dig till din BUP-mottagning. Jag tänker att det är viktigt att påbörja en kontakt så snart som möjligt. Och antingen så kommer du att kunna påbörja den hjälpen på BUP, eller så får du hjälp med att bli remitterad till rätt ”vuxenställe”.
Du skriver att du inte vill blanda in dina föräldrar i det. Du är snart 18, som sagt, och behöver inte ha med dina föräldrar om du inte vill det…. MEN!!! När man har den typen av problem som du beskriver är det ofta jättebra att de som finns nära dig i vardagen vet om hur du mår och hur du har det. De kan då stötta och hjälpa - en hjälp som är mycket viktig att få om sjukdomen har gått för långt. Så mitt tips till dig är att inte låta ”risken” att dina föräldrar får veta hindra dig från att söka hjälp.
Vill du vara helt på den säkra sidan gällande föräldrarna, så vänd dig till en ungdomsmottagning och berätta om ditt problem och be att få bli skickad till rätt ställe.
Hur som helst, tycker jag att du ändå ska ringa till BUP och prata med dem, och säga precis som det är – dvs hur du mår och hur du har det och dina tankar om föräldrarnas närvaro. Där kan du få information, råd och tips om hur du ska göra!
Men, som sagt, vänta inte!!
Lycka till!