Totalt handlingsförlamad
Jag har varit deprimerad i ungefär 5års tid. Jag har gått på BUP i ungefär 3års tid.
Under min tid på BUP så har jag fått bland annat diagnosen Social Fobi samt att jag har varit påväg att påbörja flera olika utredningar för diagnoser som exempelvis Panik Ångest. Jag får Atarax utskrivet för egetbruk, då vid ångest.
Det största problemet för mig är samma som det alltid har varit - att min depression hindrar mig från att kunna leva ett normalt liv.
Pågrund av min sociala fobi så har jag väldigt svårt att ta upp sådana här saker med människor som faktiskt kan påverka situationen.
Hur ska jag ta upp med min nuvarande psykolog att jag verkligen vill gå på antidepressiva.
Jag har förståelse på att antidepressiva inte är en slutgiltig lösning, men jag behöver ges möjligheten att leva ett liv som har någon form av innehåll.
Jag har sådana otroliga toppar och dalar i mitt mående (för det mesta är det dalar, och så helt plötsligt kommer en topp som varar allt från ett dygn till en helg) och vill ha ett mer jämt mående, om man nu kan uttrycka sig så.
Mitt mående under senaste tiden har blivit så illa att jag har gått tillbaka till det gamla, alltså att jag inte går till skolan. Jag är totalt handlingsförlamad och alla mina relationer tar mycket stark skada. Det har nu blivit så allvarligt att min mamma - som alltid varit emot att jag ska medicineras - har sagt till mig att situationen inte är hållbar och att jag måste ta upp detta med min psykolog.
Vad ska jag säga till min psykolog?
Snälla hjälp!
Mr.Hannah.Jr.

BUP svarar:
Hej Mr Hannah Jr och tack för ditt brev!
Vilket välformulerat och tydligt brev du skriver! Det låter som att du har det jättetufft, och att det har gått så långt att det påverkar din skolgång och kamratrelationer… och du vet inte riktigt hur du ska komma ur det hela.
Jag tror, precis som du, att det är jätteviktigt att du får hjälp! Det du beskriver om hur du mår låter allvarligt, och det är viktigt att det också tas på allvar! Du har gått mycket länge med dina symtom och jag kan fundera på om ni har jobbat med rätt saker, eftersom du inte verkar ha blivit hjälpt?
Så vad bra att du skriver hit – det låter som att du nu verkligen är redo att ta ansvar för hur du mår och beredd att jobba med det! Och det är en superbra grund… för det kommer antagligen bli tufft på vägen!
Jag vill börja med att besvara din sista fråga: Vad ska du säga till din psykolog? Som jag förstår det tycker du att det är så pass jobbigt att prata med någon om hur du mår och hur du har det, att det hindrar dig från att få den hjälp du behöver.
Jag tänker att det är jätteviktigt att din psykolog får reda på hur du har det och hur du mår - att du är helt ärlig med det. Utan det kommer du inte att få den hjälp du faktiskt behöver!
Ett sätt att börja på är att visa din psykolog det brev du skrivit hit (Eller skriv ett nytt). Du förklarar på ett mycket tydligt och lättfattligt sätt hur det är för dig och hur ditt lidande och hinder ser ut. Jag tror att brevet skulle kunna bli en mycket bra utgångspunkt för hur ni ska gå vidare med din behandling.
Ibland är det faktiskt lättare att börja med att skriva till varandra, det kan underlätta till en början (…även om det kanske heller inte är någon långsiktig lösning). Sen finns det även internetbehandling för vissa diagnoser… men det kan säkert din psykolog ge dig mer info om!
Ett annat sätt att ”prata” med din psykolog, är faktiskt att ta mamma till hjälp. Din mamma verkar ju ha lite koll på dig och hur du mår och hur du har haft det. Skulle du kunna ta med henne till psykologen och låta henne beskriva?
Om inte mamma, så kanske pappa eller någon annan vuxen som du har förtroende för och känner dig bekväm med? Det är, som du säkert vet, vanligt på BUP att man har med sina föräldrar i samtal då och då. Inget konstigt alls!
Att få medicin kan i många fall vara en bra början. En början till att faktiskt orka ta itu och jobba med sina symtom och svårigheter. Och till att orka gå till BUP och bli utredd eller få behandling.
Men att endast ta medicin brukar inte lösa hela problemet – forskningen säger att det just är kombinationen av medicin och psykologisk behandling som ger den bästa effekten.
Så - hur du än väljer att göra – gör det NU! Vänta inte längre!
Lycka till!