Tänker hela tiden på vad andra tänker om mig
Jag är en tjej på 15 år och känner att mitt liv inte alls är påväg någonstans. Jag har tankar , mest negativa tankar som håller mig tillbaka och oftast hindrar mig från att vara glad och positiv. Jag har dåligt självförtroende och tänker hela tiden om vad andra tänker om mig och jag känner mig ful ofta. Jag är även stressad för skolan. Jag känner även att jag har ångest över detta och känner en väldig oro i mig och därför kan jag inte slappna av. Hur ska jag få bort den här ångesten och oron och bara kunna slappna av och vara trygg i mig själv, det är så svårt, vad ska jag göra?
ksdjkjnf

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag förstår att det blir jättejobbigt när du fastnar i att fundera på vad andra tänker om dig. Det blir såklart ett hinder för dig att våga göra det du vill.
Det är många som kan fastna i den här typen av negativa spiraler, jag kan själv känna igen det från när jag var ung. Det är svårt att vända det här på egen hand och jag tror att du skulle vara hjälpt av att prata med någon professionell, om hur du har det. Det finns bra sätt att lära sig att gå emot sin oro och sina negativa tankemönster.
Jag tycker att du ska börja med att prata med skolkuratorn i din skola. Om det inte går kan du istället vända dig till ungdomsmottagningen där du bor.
Jag länkar några artiklar om ångest och oro som du kanske kan ha nytta av att titta på. Du kan också gå in på en hemsida som heter snorkel - där kan du hitta tips om vad du kan göra för att lindra din oro.