Utmattad och trött - orkar inte med livet
Hej.
När jag var 13 år så lovade jag mig själv att jag skulle dö innan jag fyllde 18. Att jag aldrig skulle bli vuxen! Nu fyller jag 18 om två veckor och jag vill så sjukt gärna dö nu! Helst igår! Men jag vill inte ta livet av mig. Jag skulle inte kunna göra så mot min familj och mina vänner, men samtidigt så vill jag ju inget annat än att dö. Det är inte så att jag har det jobbigt på något vis och jag är egentligen inte ens deprimerad eller speciellt ledsen. Utan jag är bara så fruktansvärt utmattad och trött att jag inte orkar längre. Jag vill bara slippa kliva upp på morgonen och gå till skola och träningar. Slippa prata med människor och göra allt som förväntas av mig. Min idrott som jag egentligen älskar är jag alldeles för trött för att orka med. Jag vill bara sova. HELA TIDEN! Men ändå så kan jag inte somna om kvällarna. Det skulle vara så fruktansvärt skönt att bara få sova för alltid och aldrig mer behöva vakna! Jag har bara två veckor på mig om jag ska slippa bli vuxen, men jag vill inte förstöra min familj genom ett självmord. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra! Jag vill ju bara sova, för jag orkar inte mer nu!
/ Utmattad, nästan vuxen tjej som egentligen tycker rätt bra om livet.
mggv

BUP svarar:
Hej - oj vad tungt du har det!
Hur länge har du känt dig såhär trött och utmattad?
Vad är det som har fått dig att tänka att du inte vill leva efter att du fyllt 18?  Jag får en massa frågor i mitt huvud. Tankar som är motsägelsefulla och lite förvirrande.
Jag tror att de här tankarna på att du inte vill bli vuxen tar en massa energi från dig. Du försöker att vinna en kamp som du faktiskt inte kan vinna. Alla blir vi vuxna det är så livet är. Men att bli vuxen innebär inte att vi förvandlas från den ena dagen till den andra, du kommer att vara samma person med samma intressen, samma kompisar och samma tråkiga saker som innan.
Det finns ingen annan gräns som bestämmer hur du ska vara som vuxen. Kolla runt lite på vuxna i din omgivning, jag tror att du kommer att hitta alla sorter, både de som verkar tråkiga och de som verkar roliga.
Även om jag är vuxen så kan jag faktiskt komma ihåg att jag tyckte det verkade hemskt att bli vuxen, men som vuxen tycker jag nästan tvärtom. Det är många saker som är lättare som vuxen än som ung. Jag vet att jag delar den erfarenheten med många andra.
Som vuxen får du bestämma mer själv men du har också hela tiden möjlighet att ta hjälp av andra med det som är svårt. Vi behöver alla ta hjälp av andra även som vuxen.
Jag tror att det skulle vara bra för dig att ha någon att prata med om alla de funderingar du har. Någon som kan hjälpa dig att lägga ner kampen om att bli vuxen så att du kan använda din energi till det som du tycker om.
Mitt förslag är att du tar kontakt med din ungdomsmottagning. Där är man van vid att träffa unga människor med olika typer problem. Du är definitivt inte ensam om att ha de här motsägelsefulla tankarna.
Var rädd om dig.