Kan inte sluta tänka på att ta mitt liv
För kanske ett år sedan var jag jätte deprimerad och försökte ta mitt liv, men blev räddad eller hur man nu ska se det. Har man en gång varit så nära känslan av att inte finnas mer känns det som att den liksom finns närmare tillhands nu när ångesten tränger sig på emellanåt. Och den kommer upp många gånger när det blir jobbigt även om det inte är direkt aktuellt att jag ska ta mitt liv. Men det är ändå som att tanken återkommer Den finns på ett annat sätt än föru, innantjag gjorde mitt försök. Jag vet inte hur jag ska förklara, det är så konstigt. jag är ändå inte är i ett speciellt deprimerat läge men jag kan inte sluta tänka på det. Jag känner mig vilsen och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig.
black angel

BUP svarar:
Hej black angel!
Bra att du skriver. Av det som du beskriver förstår jag att du verkligen är i fara fast du egentligen inte vill dö. Efter att ha gjort ett självmordsförsök är det lättare att göra ett igen, risken är större de första åren efter. Det är lite som att spärren mellan tanke och handling lossnat lite och behöver tid att växa sig stark igen.
Om jag förstår dig rätt, så känner du dig vilsen för att du egentligen inte mår så dåligt just nu men ändå inte kan släppa tankarna på självmord. Jag blir orolig för dig och tycker absolut att du ska söka hjälp för att få kontroll över tankarna. Det finns annars risk för att du går och tänker i cirklar som är svåra att komma ur. Det finns risk för ditt liv och du behöver "betänketid" tillsammans med någon som kan hjälpa dig att inte fastna.
Jag vet inte om du har någon som du träffade, då för ett år sedan, som du litar på och kan prata med.
Du kan vända dig till närmaste BUP mottagning - adressen hittar du på startsidan här.
Du kan också chatta om dina självmordstankar på https://mind.se/var-hjalp/sjalvmordsupplysningen/ om du känner att det är lättare för dig.
Var rädd om dig - du kan få hjälp genom detta att komma ut på andra sidan.