Tänker på de sexuella saker som min kompis gjorde mot mig
Hej!
För ca 3 år sen gjorde min kompis sexuella saker mot mig som jag inte ville, men jag vågade inte säga emot utan försökte bara fråga när min kompis var klar om vi kunde sova osv. I alla fall jag har inte tänkt så mycket på det förrän jag träffade samma kompis igen för drygt ett halvårsen och samma sak hände igen, men då sa jag emot och min kompis gav mig alkohol och fick mig full sen hände liksom samma sak igen. I alla fall efter det har jag visat mig i cam, legat med andra och så utan att jag brytt mig alls för det känns inte som att jag typ äger min kropp längre? och att jag inte är värd något typ, jag vet inte känns bara som att sex osv inte är något speciellt. Men i alla fall nu kan jag inte sluta tänka på allt det här och får panikångestattacker när jag tänker på det, och jätteont i magen osv. Vad ska jag göra?
sdfgthyjuik

BUP svarar:
Hej, vad bra att du skriver till oss!
Tyvärr är det inte helt ovanligt att ens kompisar gör saker med en som man inte vill vara med om. Det kan vara svårt att säga ifrån när det händer av olika skäl. Man kan bli rädd, man kan bli så förvånad att man inte kommer sig för att säga någonting alls mm.
Du försökte säga ifrån andra gången som din kompis ville utnyttja dig., Fult av hen att se till att du blev så full att hen kunde utnyttja dig igen. Jag blir verkligen riktigt arg på din kompis över det du berättar.
Det låter inte bra att du börjat använda alkohol och att du inte bryr dig om vem du har sex med. Eller att du tycker att du inte är värd något längre. Det gör mig ledsen att du känner så.
Jag har träffat flera ungdomar som varit med om liknande händelser som du, och den här reaktionen är det många som beskriver. Alkohol och droger kan fungera som ett sätt att slippa tänka och sex kan ibland ha samma funktion. Det du gör mot dig själv kanske på något sätt fungerar just i den stunden som du gör det. Men sen kommer ju ångesten i hela sin kraft.
Jag tycker att du ska kontakta din ungdomsmottagning för att få hjälp. På deras hemsida kan du hitta vilken mottagning som ligger där du bor. Där kan du också hitta bra information om sexuella övergrepp.
På ungdomsmottagningen är man van att träffa ungdomar som varit med om liknande händelser. De vet hur man kan reagera och hur jobbigt det kan bli. Du kan få hjälp att hantera din ångest och hjälp att bearbeta det du varit med om - och sist men inte minst hitta ett bra sätt att ta hand om dig.
Om du kan, tycker jag också att du ska berätta för dina föräldrar om vad du varit med om. De kommer säkert att bli arga och kanske rädda, men när den första chocken lagt sig tror jag att de vill hjälpa dig att må bra.
Men om det är för svårt att göra det nu kan du säkert få hjälp med det längre fram, det är bara du som vet om det går eller inte.
Var rädd om dig, det är du värd.