Kontakt med BUP - men det har blivit värre
Hej! Jag tog kontakt med BUP pg a att jag var deprimerad och väldigt självmordsbenägen. Jag har tagit antidepressiva mediciner i lite över en månad nu och det har bara blivit värre och jag har blivit mer självmordsbenägen. Min psykolog gör inget åt det trots att hon ser att jag har skadat mig själv nyligen. Jag har ingen regelbunden kontakt med min läkare utan hon verkar ha bättre saker för sig. Jag känner mig felbehandlad och inte tagen på allvar. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt mail.
Vad tråkigt att du känner dig felbehandlad - så ska det naturligtvis inte vara. Det bästa är om du kan ta upp det med din behandlare så att hon ändrar sitt sätt att arbeta, eller hjälper dig att få en annan behandlare. Eftersom dina mediciner inte verkar fungera som de ska, tycker jag att du ska kräva att du får träffa läkaren på nytt för att diskutera medicinen.
Om du tycker att det är svårt att själv säga till, kanske du kan få hjälp av dina föräldrar eller någon annan vuxen i din närhet som du litar på. Man har rätt att byta behandlare, man har också rätt att byta mottagning om det är möjligt, men ibland kanske det inte finns någon annan mottagning i närheten.
Om inget av det här fungerar, och du fortfarande känner dig felbehandlad, kan du kanske vända dig till ungdomsmottagningen där du bor.
Hoppas du får rätt hjälp - det har du rätt till!