Borderline - ska man testa sig?
Hej!
Tankarna från några år sen har dykt upp igen och har själv ifrågesatt mitt beteende. Jag vet att jag själv varit instabil och haft självskadebeteende. Jag har läst om Borderline och det är den tanken som varit i mitt huvud dem senaste åren, om jag skulle tänkas ha det. Frågan är, ska man testa sig för det eller inte? Hur gör man om man ska göra det? Vad händer? Måste föräldrarna veta även om man är 18?
Hon som undrar

BUP svarar:
Hej Hon som undrar!
Om du tidigare haft dessa problem dock inte nu längre är det kanske bäst att du vänder dig till ungdomsmottagningen  i din hemkommun. Där kan du få möjlighet att resonera kring dina tidigare och nuvarande symtom och  komma fram till vad du behöver.
Jag vill dock skynda mig att direkt säga att symtomen i sig aldrig ger tillräcklig grund till en diagnos. Det är många faktorer man måste väga in. Därför rekommenderar jag att du först samtalar mer om dina problem och du kan få en annan förståelse för dem än vad du har idag.
Eftersom du är myndig är det du själv som bestämmer vad dina föräldrar får veta.
Jag skickar med lite mer information här.