Vill kunna sova borta
hej!
Jag har fått problem att sova borta har inte haft det tidigare men det började för ca ett år sedan. Jag är nu 11 år. Jag är rädd att jag inte ska somna ligger då och funderar på det och får ont i magen.
Jag vill kunna sova borta igen.
Snurran

BUP svarar:
Hej Snurran!
Det är säkert många som känner igen sig i ditt problem med att ha svårt att sova borta. Det är ju vanligt att man som barn får svårt med det i perioder under uppväxten. Jag förstår att du har kunna sova borta tidigare och jag kan då lova dig att du kommer att kunna det igen! Du är faktiskt samma person nu som innan du fick de här svårigheterna och har förmågan kvar inom dig även om du sedan en tid inte klarar att vara hemifrån på nätterna.
Jag förstår att du väldigt gärna vill klara av att sova över borta och tänker då att du skulle kunna börja försiktigt träna det helst tillsammans med dina föräldrar. Det går säkert lättare om du kan få stöd och hjälp av dom i det. Jag tänker att du skulle börja med att försöka sova över hos någon för dig väldigt trygg person såsom hos mor- eller farföräldrar eller någon annan vuxen som du känner väldigt väl. Du skulle sedan gradvis pröva att sova hos andra som är lite mindre trygga för att på slutet kunna sova hos någon kamrat.
Då du känner att du vågar sova borta överhuvudtaget så tror jag att du kommer att våga mer och mer, men det är bra om dina föräldrar är med och stöttar dig i den ”sova-borta-träningen”!
Lycka till!