Har fått tid om en månad, men behöver hjälp snabbare
Hej min mamma pratade med bup idag och ska få en kallelse om en månad men grejen är att mina föräldrar vet ingenting om vad som hänt mej eller om hur jag mår men jag vågar inte berätta för dom men jag känner att jag behöver en akut tid...
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker att det låter jättebra att ni har tagit kontakt med BUP! Det är ju ett steg i rätt riktning för att börja må bra!
Du skriver att du inte vågar berätta hela sanningen för din mamma, men du tänker att du skulle behöva hjälp tidigare än om en månad. Så vad kan du göra? Jag tänker att det finns några varianter.
Eftersom din mamma redan kontaktat BUP, så gissar jag att du redan har berättat en del. Skulle du kunna berätta hela sanningen? Alternativt säga precis som det är till henne, nämligen att du inte har berättat allt och att du inte vill det i nuläget, men att du skulle vilja komma till BUP snabbare. Skulle hon kunna acceptera det, tror du, och hjälpa dig med att ringa till BUP igen?
En annan variant är att du själv ringer din BUP-mottagning och berättar att du fått tid först om en månad men att du skulle vilja få tid snabbare. Du får då prata med en behandlare som kan ge dig svar på dina frågor.
En tredje variant är att prata med någon kurator nära dig, t ex i skolan eller på ungdomsmottagningen, dit du kan gå på egen hand. Där kan du få stöd och hjälp under tiden du väntar på att få komma till BUP.
Hoppas detta blir till hjälp för dig!
Lycka till!