Kan inte sluta gråta
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan gå från att vara glad till att ligga på golvet och gråta en hel dag. Jag kan inte sova, har två mörklila säckar under ögonen och glömmer det som jag ska göra eller saker som jag har gjort. Jag fryser konstant. Jag har haft lov från skolan i två veckor och kommer knappt ihåg om jag trivs i skolan eller inte. Min mamma blir sur för att hon inte förstår och min pappa försöker dra upp mig till att göra saker, vilket bara gör det värre.
Ibland tänker jag att jag bara ska få ett slut på det, ta några tabletter och somna. Jag vill inte tänka så, men jag kan inte få ut tankarna. Jag vill orka saker igen, kunna sova, äta, vara glad och kunna ta tag i skolan och fritidsaktiviteter. Jag vet inte vad jag ska göra och kan inte sluta gråta.
Tove

BUP svarar:
Hej Tove!
Tack för ditt brev! Du beskriver ett stort antal symptom på att du mår dåligt och sammanlagt blir det  alldeles för mycket för dig. Så tungt ska man inte behöva ha det då man som du bara är 14 år!
Dina föräldrar ser dig och bryr sig men du tycker att de rycker in på helt fel sätt. Jag undrar om du berättat för dem om allt som står i det här brevet? Kanske att du skulle behöva visa dem brevet som jag tycker ger en väldigt tydlig bild av hur du har det. Kanske de då lättare kan förstå hur kämpigt det är för dig.
Tonåren är ofta en slitsam tid då många känner sig nedstämda och labila och inte förstår riktigt vad som händer. Det gäller att hitta sig själv igen efter man lämnat barndomen men ännu inte är vuxen. Det låter som om du fått det extra kämpigt och jag tycker att du skulle få någon att prata med som kan hjälpa dig att förstå hur det kommer sig att du pendlar så väldigt mellan glädje och att bara ligga och gråta. Du har dessutom sömnsvårigheter och orkeslöshet. Den hjälpen kan du få på BUP.  Jag tycker också att du skulle bli ordentligt kroppsligt undersökt för att man ska kunna vara säker på att du är helt frisk. En sådan undersökning kan du få på Vårdcentralen.
Du vill orka saker igen och vara glad och utåtriktad och det finns hjälp att få så att du kan må så mycket bättre än du gör nu. Se till att du får den hjälpen snart genom att genast be dina föräldrar kontakta BUP och även Vårdcentralen om de bedömer att du behöver det.
Lycka till!