Rädd för vad jag kan göra mot mig själv
Hej, mina självmordstankar har bara blivit värre det senaste tiden och söker mig allt mer mot vatten, järnväg mm. Har börjat isolera mig från mina vänner då jag tycker det är bäst så för att inte skada dom.
Jag är ärligt rädd för mig själv och vad jag själv är kapabel till då allt bara blir värre.
Min kropp har smalnat med tiden och mina revben börjar träna fram bakom huden.
jag är totalt vilse och har ingen anning om vad eller hur jag ska göra för att allting ska bli bra ?
Ebba

BUP svarar:
Hej Ebba!
Bra att du skriver till oss. Ditt brev gör mig väldigt orolig och bekymrad för dig. Jag förstår det som att du har haft tankar på att inte vilja leva under en längre tid och också andra bekymmer.
Det är bra att du ber om hjälp. Jag tycker mig se att det finns en sida av dig som vill få det bra och som vill få hjälp, och sen finns en annan sidan som drar dig nedåt.
Jag undrar hur hemligt du håller det för dina vänner. Jag kan förstå din vilja att dra dig undan från dina vänner, men att du gör det är inget bra för dig. Du får mer utrymme och tid till att vara i din bubbla och du hamnar i samma sorts tankar hela tiden - den negativa sidan blir starkare. Risken är att du hamnar i en negativ spiral som gör dig ännu mer vilsen och förtvivlad.
Det är bra att du inte vill skada dina vänner, men jag tror inte att du gör det genom att du berättar för dem hur du mår. Jag tror att de vill vara med dig och hjälpa dig genom att vara dina vänner. Jag tror också att de förstår att du inte mår bra, men de vet troligen inte hur de ska göra för att hjälpa dig.
Jag önskar att du försöker att vara mer med dina vänner för att stärka den sidan av dig som vill ha hjälp och som vill kunna må bra. Du kommer inte att skada dem.
När det blir så här tungt som det är för dig nu, kan det vara svårt att tro på att det kan förändras - men det går. Jag vet det, dels för att jag själv mådde dåligt när jag var i din ålder, dels för att jag har träffat många andra som har mått som du och som med hjälp lyckats bli bättre. Det går inte på en gång men det är absolut möjligt.
Jag undrar om det finns någon i din närhet som du kan prata med och berätta för, som du skulle kunna anförtro dig lite mer åt, någon som kan stötta dig i att söka vidare hjälp. Jag tror att det är viktigt att det finns någon nära dig som vet hur du mår.
Jag tycker också att du ska söka professionell hjälp, så snart som möjligt. Eftersom du är 17 år har du möjlighet att ta kontakt själv med BUP.
Jag vill också tipsa dig om två webbsidor som är bra. Där kan du få hjälp att prata med andra via chatt. Det är tjejzonen och självmordsupplysningen. På båda sidorna kan du få bra råd och stöd.
Det är viktigt att du tar nästa steg och söker hjälp.
Det finns hjälp!