Vill prova medicinering
Hej.
jag var varit på bup i flera omgångar och börjat på kbt behandling för ocd 3gånger men har slutat varje gång. Jag mår så dåligt för mina tvång blir värre på vintern. Jag har hört om alla som har tvång som har fått antidepressiva och andra mediciner. Jag mår så dåligt och tvången tar över mitt liv. Varför har jag inte fått chansen att prova det för att bli bättre. Jag har för i övrigt haft 5stycken olika behandlare.
Missnöjd tjej

BUP svarar:
Hej!
Det är jättetråkigt att det fungerat så dåligt för dig på BUP. Det händer förstås att man inte i första taget hittar en behandlare som man får en bra kontakt med, men det är otroligt olyckligt att du har haft så många olika behandlare.
Då blir det naturligtvis svårt att bygga upp en förtroendefull relation. En sådan kontakt kräver oftast både lite tid och kontinuitet.
Jag kan inte ens gissa vad som var orsaken till att du slutade tre gånger och att dina kontakter har blivit så splittrade. Och jag kan inte heller veta hur man gjorde bedömningen av att du inte skulle få prova medicinering. Som du kan läsa i de nedan bifogade brev av andra ungdomar som är kritiska till BUP är det vanligare att de precis tvärtom - de klagar på för mycket medicinering.
Men alla ska få den hjälp man behöver, självklart du med!
Jag vet inte om du har tagit upp med dina behandlare att du vill prova medicin parallellt med terapi. Det ska du absolut göra om du inte har gjort det.
Sedan kan det hända att behandlaren har förslag på olika metoder med eller utan medicin. Men sådana frågor måste diskuteras öppet och bedömningen ska motiveras så att du förstår logiken i den.
Förutom det jag skrivit bifogar jag också en liten sammanfattning av vad du och dina föräldrar har möjlighet att göra om du/ni är missnöjda med vården.
Lycka till!