Utsatt för övergrepp av min bästa kompis
Jag har länge haft det jobbigt och i mer än ett år har jag haft ångest som kommer och går. Oftast när jag får ångest är det som att min bröstkorg trycks ihop och det känns nästan som att det blir svårare att andas.
I våras var jag med om ett övergrepp av min bästa kompis som dessutom går i samma klass, har ej anmält. Vi pratar knappt längre och har väldigt svårt att vara honom nära men på grund av att vi är i samma kompiskrets så är vi nära ändå. Förutom detta var mitt ex elak mot mig då han kommenterade över mina komplex och sänkte mitt självförtroende. Sen har det varit problem med min pappa och han sa många elaka saker mot mig och sa minst 8ggr att han ville inte ha mig i sitt liv så nu har vi inte haft någon kontakt på nästan ett år och på grund av detta så har jag heller inte kunnat se min lillasyster lika mycket.
Sen har jag märkt efterhand att jag är rädd för killar nu, var någon gång efter en fest som jag sov med en killkompis och det hände inget men jag somnade aldrig riktigt och jag låg med armarna korsade över bröstet hela natten som om att jag skyddade mig själv.  Det är väl en sammanfattning av det hela så frågan är om detta är något för bup eller ska det tas med en kurator istället?
themoose

BUP svarar:
Hej themoose!
Tack för ditt brev - jättebra att du skriver till oss!
De symptom du beskriver, med tryck över bröstet och svårigheter att andas är symptom på ångest.
Att du har de här svårigheterna är inte svårt att förstå, Du har varit med om flera svåra händelser som inneburit att du förlorat kontakten med viktiga personer.
Att ha varit utsatt för övergrepp är svårt och ger väldigt ofta just de symptom som du beskriver. I ditt fall är det ju också någon som du tidigare har litat på, som har gått över dina gränser.
Jag blir jättearg när jag läser det - förstås inte på dig utan på din kompis, som gjort det mot dig. Har du berättat för någon annan vad som hänt? Om inte så tror jag att det är jätteviktigt att du försöker att göra det. Du kan behöva ha någon som kan förstå varför du reagerar som du gör när du blir påmind om vad som hänt.
Att du blivit rädd för andra killar är också en del av den reaktion som man brukar få i liknade situationer. Minnena av vad du varit med om finns kvar inom dig och när du är i en liknande situation aktiveras de igen.
Så det du känner och är med om nu är en följd av vad du varit med om, men du ska inte behöva fortsätta ha det så här plågsamt. Det går att få hjälp så att dina upplevelser inte längre gör dig lika upprörd som du blir nu.
Att din pappa beter sig på ett ojuste sätt mot dig får dig förstås inte att må bättre och det kan du också behöva prata om, så att du inte tar på dig skulden för din pappas beteende. Det är inte OK av en pappa att säga att han inte vill ha dig i sitt liv.
Du undrar om det är någonting för BUP - och det är det absolut. Det som gör mig lite tveksam dock är att du är 17 år och BUP har en åldersgräns på 18.
Det beror förstås på när du fyller 18. Om det är snart skulle jag istället råda dig att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Du kan hitta adresser på deras hemsida.
Självklart kan du också börja med kuratorn, det viktigaste är att du får den hjälp som du behöver.