Kan inte stänga av datorn
Hej!
Har varit nedstämd sen jätte långt tillbaks har alltid varit på kvällarna och nu är det som värst äter medicin mot ADHD
och har det svårt med koncentrationen i skolan har det skit bra
i skolan annars allting är bra, är glad tills kvällen då blir det som
allting är hopplöst har flera gånger tänkt att skita i skolan och ge upp allting har problem med mitt spelande och med hälsan Har ingen hobby äter inte nyttigt är aldrig ute fast jag kan göra roliga saker ute med kompisarna och nu till mitt spelande har spelat sen jag va 5 typ spenderar 7 timmar i veckan framför datorn och det ända som kan stänga ut all nedstämdning är bara 2 saker    det ena är ett forum jag är inne på dagligen det forumet blir jag glad av att vara inne på 2 är Counter Strike Global Offensive (spel) känns som när jag spelar dom så stänger jag ut allt negativa
kan jag få några tips att motverka nedstämdningen mitt spelande har blivit värre kan inte stänga av bestämde mig för att stänga av 22:00 idag men så blev det inte sitter kvar än
det här är skit jobbigt );
och vill verkligen inte gå till Bup känner mig inte trygg där
ni gör ett fantastiskt jobb men.
Hjälp.. ):

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!
Först och främst vill jag säga att även jag som är en ganska gammal tant, vet hur svårt det är att stänga av datorn på kvällen. Om man sitter och chattar, eller spelar något roligt spel så känns det inte alltid så lockande att behöva gå och lägga sig. Men man måste ju det... iallafall om man ska orka gå upp nästa morgon för att gå till jobbet, eller skolan.
Om det är så att man dessutom har mycket oro i kroppen och i själen så kan det kännas extra jobbigt att gå och lägga sig, eftersom det kommer så mycket tankar precis när man ska somna. Känner du igen dig?
Det låter som att du verkligen försöker stänga av datorn, men det går inte riktigt alla gånger. Kan du få hjälp av mamma eller pappa? Det är inte ovanligt att föräldrar behöver hjälpa sina barn och påminna dem om att nu är det dags att krypa till kojs. Har du berättat för dem att du har det svårt just med den här biten? Kan de sitta med dig en stund på kvällen och prata lite om hur dagen har varit? Det brukar vara bra att varva ned en stund innan man ska sova och inte bara gå direkt från ett spel, till sängen. Kanske ta en dusch, läsa i en bok eller äta en kvällsmacka?
Jag tycker mig förstå att du har det ganska bra i skolan och du gör roliga saker med kompisarna. Det tycker jag låter jättebra och viktigt. Det är också viktigt att äta någorlunda nyttigt och vara ute en stund varje dag. Särskilt nu när det snart blir vinter och det är mörkt nästan dygnet runt.
Jag tror det vore väldigt bra om du pratade med en vuxen om att du har det jobbigt med vissa saker. Kanske kan du och dina föräldrar försöka hitta en lösning tillsammans? Du kan visa dem det här brevet och mitt svar om du vill.
Jag håller med om att det är viktigt att man känner sig trygg med den man pratar om jobbiga saker med. Du känner dig inte trygg på BUP, men vad tror du om att chatta med en kurator på BRIS? De som arbetar där är verkligen toppenbra att prata med, jag lovar.
Jag tycker du verkar vara en sån fin kille, men du har det lite svårt nu och då behöver man hjälp från vuxna. Prata med någon - redan i kväll.
Var rädd om dig och skit inte i skolan!