Mår fortfarande dåligt efter sexuella hot på nätet
Jag var/är en av de 24 barnen över hela sverige som blev utsatt för sexuella hot på nätet. De var på nyheterna då varje kväll i två veckor.. de var länge sen allt hände men mår fortfarande dåligt vad ska jag göra?
någon

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag vill verkligen beklaga att du blivit utsatt sexuellt och hotad på nätet.
Även om svåra saker kan ha hänt för länge sen så kan de påverka oss en lång tid efteråt. Man kan till exempel bli ledsen och nedstämd, ha svårt att sova, känna sig rädd för människor eller situationer.
Det kan i bland kännas som man ena stunden mår bra, sedan händer något som kan påminna oss om det som hände och man mår dåligt igen. Man kan tro att man har kommit över det som hänt, men så väcks det till liv igen, utan att man förstår varför det händer just där och då.
Det som hjälper är att prata om det. Har du gjort det? Då menar jag inte att bara prata med polis eller åklagare, utan prata med någon som lyssnar på hur du har det, hur du mår och hur du påverkas av det som hände dig. I bland kan det hjälpa att prata i grupp med andra som varit utsatta för sexuella övergrepp.
Jag skulle vilja råda dig att prata med någon i din närhet som du litar på. Kanske en förälder eller nära kompis. Jag tänker att det ska vara någon som kan lyssna bra i första hand.
Om du känner att du inte har någon som är bra på att lyssna så kan jag tipsa om antingen Tjejjouren eller Tjejzonen där du både kan få chatta/bli lyssnad till, men också få bra tips på vad du kan göra för att få mer hjälp om du känner att du behöver det.
Det går att komma över svåra händelser och leva ett gott liv, så tveka inte att söka stöd och hjälp.
Var rädd om dig.