Depressionen tar aldrig slut
Under fem år har jag känt mig mer eller mindre deprimerad. Det började i och med att jag blev diagnostiserad med en sjukdom, men när jag övervann den sjukdomen så tog depressionen aldrig slut, utan den har fortsatt. Kommer den någonsin ta slut? Eller är det något som liksom har slagit rot inom mig? Det är alltid värst på hösten, är det bara "höstdepression"?
f

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Har du känt dej deprimerad så länge tycker jag att du ska söka hjälp. Det är svårt att svara på dina frågor gällande just dej, men allmänt gäller att det finns bra hjälp att få. De flesta blir hjälpta antingen av samtalsbehandling och/eller medicinering.
Eftersom du varit deprimerad så länge är det lätt att förstå dina undringar om depressionen slagit rot i dej, men det tror jag inte. Dessutom är det höst nu och det är nog inte bara en "höstdepression" utan ett bra tillfälle för dej att söka hjälp.
Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med BUP där du bor. Adresser finns på denna hemsida. I andra hand tänker jag att du kan få bra hjälp på en ungdomsmottagning
Lycka till!