Bråkar mycket med min mamma - ska jag söka hjälp?
Hej.
Jag har det jobbigt hemma. Min mamma tycker jag är ute alldeles för mycket och hon tror att jag tar alla sorters droger, vilket jag absolut inte gör. Jag har sagt att hon får åka och testa mig när hon vill och hon gör det aldrig. Jag har till och med funderat på att åka och göra det själv för att slippa detta.  Det senaste året har jag och min mamma bråkat från och till. Jag tycker hon jämför mig med mina två stora systrar, hon säger hela tiden att mina syskon va alltid hemma och var inte ute och rände på kvällarna. Jag svarar alltid att jag är jag och ingen annan, hon kan inte jämföra mig med mina syskon då jag inte är som dem.
Vi har alltid olika bråk och jag känner att det har blivit för mycket. Idag bråkade vi och hon sa då, när jag satt i mitt rum och pappa pratade med henne (jag hörde allt) då sa hon att hon inte bryr sig om mig längre och att hon inte vill släppa in mig i sitt liv. Jag förstår inte ens vad jag har gjort fel. De sakerna hon säger att jag har gjort tycker inte jag är sån stor grej so hon gör det till.
Jag har precis för ca 2 mån sen blivit tillsammans med en kille som är hur underbar som helst och skulle aldrig låta mig göra något som jag inte ska. Han tar verkligen hand om mig men han har tidigare i sitt liv haft det jobbigt och vill inte att jag ska hamna där. Han ser nu tecken på att om inte jag skaffar hjälp i tid, så kommer jag hamna där han en gång var.  Därför tar jag kontakt med er nu då han tyckte att jag skulle göra det. Jag tycker dock inte problemet är så stort så jag ska ta kontakt med er, men gör det för min killes skull och testar och ser vad jag ska göra.
Jag skulle kunna sitta här hela året och berätta allt som hänt men skulle ändå inte komma fram till varför allt blivit som det blivit.. Jag vill veta vad som är felet på mig, då jag några gånger tänkt tanken att det kanske var bättre om jag bara försvann.
Snälla hjälp.
Anonym123

BUP svarar:
Hej Anonym 123 och tack för ditt brev!
Jag tycker att din pojkvän gjort rätt som tycker att du ska söka hjälp. Jag tycker att du beskriver en jättejobbig situation som jag tror får dig att må dåligt. Vad bra att du har din pojkvän som kan stötta dig.
Jag undrar lite var din pappa finns och hur han är mot dig. Kan han hjälpa dig på något sätt, kanske genom att prata med din mamma? Är det möjligt för dig att prata med pappa och berätta hur ledsen du blir över det mamma säger. Pappa har en annan bild av dig än vad din mamma har.
Det verkar också som att du och mamma har helt olika uppfattningar om hur saker ska vara, Du har försökt att ge mamma din version, men hon har svårt att lyssna. Jag vet inte om du försökt att prata med henne vid något tillfälle när det är lugnt. Det kanske kan fungera. Det är ofta svårt att prata om både du och mamma är upprörda. Du kan väl fundera på om du tror att det kan fungera.
Jag tror också att det skulle vara bra för dig att prata med någon utomstående för att du ska få hjälp att reda i dina tankar och känslor. Då kan du bättre förstå varför och hur du reagerar och för att se om det går att hjälpa dig och din mamma att få en bättre relation.
Jag tror inte att det är något fel på dig. Du beskriver en jättejobbig situation - att du då kan bli arg och ledsen är inte konstigt utan snarare en väldigt normal reaktion. Du skriver inte så mycket om hur du mår eller hur du reagerar, men eftersom du ibland tänker att det vore bättre att du inte fanns tyder jag det som att du mår väldigt dåligt ibland.
Jag tycker att det är viktigt att du tar det och dig själv på allvar och söker hjälp.
Jag tror att det bästa för dig är att i första hand vända dig till ungdomsmottagningen. Där är man van vid att träffa ungdomar med liknande svårigheter som du har. Adresser finns på deras hemsida. Du kan också vända dig till BUP.
Om du tycker att det känns svårt att direkt börja prata med någon, kan ett annat alternativ vara tjejzonen. Dit skriver tjejer med olika typer av problem. Det kan vara en bra början - du kan börja formulera vad som är svårt för dig och du kan få bra tips och råd på vägen.
Jag skickar med information om hur det går till på BUP.
Du är värd att må bra och att få hjälp.