Hur kan jag få socialtjänsten att lyssna?
Hej!
jag är en 17 årig kille som har det jobbigt hemma då det ständigt är bråk och tsafsigt,har utsatta för både fysisk våld och psykisk mishandell med komentarer om ens liv och drömmar,har varit i kontakt med både soc och bup och fick för någon dag höra att de är bäst om jag bara åker hem igen?,det som jag skrev om har pågått hela livet men de var först när man blev äldre som man började inse vad som egentligen hände,detta påverkar mig  negativt då jag inte går i skolan löngre,slutat både me idrott och träning och har ingen lust alls och vara hemma,polisen,soc och bup har alla varit inblandade och jag har ständigt synliga märken på kroppen av strypgrepp boxningar osv...,hur kan jag få soc och lyssna?,
M

BUP svarar:
Hej!
Att vara utsatt för psykiskt eller fysiskt våld, är en allvarlig påfrestning som oftast påverkar en mycket. Självkänsla, självförtroende, förmåga att fungera i dagligt liv, som att orka gå till skolan och att orka upprätthålla goda relationer till kompisar och viktiga vuxna sviktar lätt.
Det man behöver när man varit utsatt är dels skydd mot utsattheten så man har möjlighet att känna sig trygg och dels en behandlingskontakt där man får möjlighet att tala om och bearbeta sina svåra upplevelser. Man kan också behöva stöd i att återgå till det normala livet, som skola och träning.
Du har eller har haft kontakt med både BUP och socialtjänst. Men du känner dig inte lyssnad på. Socialtjänsten föreslår att du ska flytta hem. Men du känner att det inte är bra för dig att bo hemma. Du ska stå på dig. Du är den som bäst känner vad som är bra för dig och vad som inte är det.
Du undrar hur du ska få socialtjänsten att lyssna. Har du kunnat och vågat vara tydlig när du talat med dem? Kan du vara ännu tydligare med vad som hänt och hur det har påverkat dig? Vad finns det för alternativ till att du bor hemma? Har socialtjänsten svårt att hitta andra möjligheter och att du ska flytta hem blir en nödlösning? Då får du stå på dig ännu mer. Det är socialtjänstens ansvar och inte ditt att hitta en bra lösning.
Kan du tala med någon på BUP som kan stödja dig gentemot socialtjänsten? Någon där som kan förstå vad du behöver och hjälpa dig formulera det till socialtjänsten?
Du behöver ett boende där du kan känna dig trygg och en möjlighet att få bearbeta dina upplevelser, att få tala med någon om dina känslor och tankar om vad du varit med om. Du behöver stöd med att komma tillbaka till skolan. Att gå i skolan med de vanliga rutinerna omkring dig igen är också något som hjälper dig att må bättre.
Försök tala med BUP och socialtjänsten igen. Har du ingen pågående BUP-kontakt längre så kan du själv ringa BUP och be att få tala med någon du kände förtroende för där sist.
Om du vill diskutera med någon annan först kan du ringa till BRIS. Du kan vara anonym om du vill. Gå  in på BRIS hemsida och boka tid för telefonsamtal med en kurator.
Försök att stå på dig. Du är den som bäst vet hur du känner!