Trött på mitt liv
hej jag är 12 år gammal jag har snälla vänner snälla familj men jag känner tröt på mitt lev jag vill inte dö men jag orkar inte leva jag berättade för min bästa kompis hon förstår inte ingen förstår vet inte vad ska jag gör dö eller leva har jag någon val ?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter besvärligt för dig att du känner dig så osäker. Det är bra att du berättade för din bästa kompis men jag undrar om det inte finns någon vuxen runt dig som vet hur du tänker och känner? Jag tycker att det låter viktigt att du försöker att dela med dig av dina tankar om dig själv. Det brukar aldrig vara så bra att försöka hålla svåra tankar och känslor för dig själv.
Försök att tänka att du när du skrev till oss tog ett första steg mot att prata med någon om hur du tänker och känner. Nästa steg är att du pratar med någon vuxen du har i din närhet. Du skriver att du har en snäll familj. Kanske är det så att dina föräldrar skulle vilja veta vad du tänker och känner och kanske skulle de vilja försöka vara till hjälp och stöd för dig?
Gör ett försök med att prata med dina föräldrar. Sen kan ni tillsammans bestämma om och hur ni skall gå vidare för att du skall kunna må lite bättre. Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du kanske skulle kunna prata med. Det kanske skulle kunna vara en lärare, skolkuratorn eller skolsköterskan. Då kanske du skulle kunna få lite stöd för hur du skall göra och gå vidare för att du inte skall behöva känna att du inte orkar leva. Som du ser så finns det ofta flera val man kan göra när det känns svårt!
Lycka till!