Min kompis vill att jag ska skaffa hjälp
Jag är extremt självmordsbenägen jag är bara för feg för att faktisk göra det men det känns som jag kommer döda mig själv snart. Jag har en kompis online som vet om detta och det är bara hon som vet. Hon vill att jag ska skaffa hjälp men jag vet inte var. Och va kommer då hända? Jag har aldrig fått en diagnos men jag har symptomerna för: depression, social ångest, ångest, och jag skär mig själv. Jag har nyligen slutat äta lunch, frukost och jag äter bara en liten middag. jag har svält mig själv förut men den här gången ska det bli mer allvar eftersom jag är överviktigt. Och det är sant jag väger 75 och är 164 cm lång så det är inte bara mitt hat för sig själv som talar.
Spiderman

BUP svarar:
Hej Spiderman!
Vad klok din kompis är! Och vad bra att du skriver hit!
När man går med sådana tankar och känslor som du beskriver, är det viktigt att prata med någon och att ta hjälp. Att sätta ord på det som känns svårt kan göra läget lite mer överskådligt och lättare att hantera. Det blir tydligare vad man känner och vad som orsakar de jobbiga tankarna och känslorna. Det finns olika ställen att börja på.
Jag tycker att du ska börja med att prata med dina föräldrar. Föräldrar förstår ofta mer än man tror, och finns nära dig i vardagen och kan stötta dig i ditt dagliga mående. De kan se till att du får hjälp på rätt ställe, och de är också bra att ha med sig om du behöver kontakt med BUP. Så om du kan, börja med att prata med någon av dem! Eller båda!
Ibland kan det vara så att man inte vill eller kan prata med sina föräldrar. I så fall kanske det finns någon annan vuxen i din närhet som du litar på? Någon släkting? Kompis förälder? Mentor? Du kan också gå och prata med din skolkurator eller en kurator på ungdomsmottagningen. De är proffs och duktiga på att bemöta ungdomar som mår dåligt. Någon av dem kan hjälpa dig direkt, eller slussa dig vidare om det skulle behövas.
Sen tänker jag att det kan vara bra att ringa och rådgöra med BUP. Ring då din närmaste BUP-mottagning - du kan göra det själv, eller be någon av dina föräldrar. Där kan du få information och råd hur du ska gå vidare.
Jag tycker inte att du ska vänta. Det är viktigt att så tidigt som möjligt fånga upp hur du har det och försöka se vad det är som gör att du mår dåligt. Och utan att du vågar berätta för någon, så kan du inte få hjälp.
Lycka till!
Jag bifogar här lite info, som jag hoppas blir till hjälp för dig!