Känner en väldigt stress och ångest över det mesta
Hej,
Jag är en tjej som känner en väldigt stress och ångest över det mesta. Jag har haft en ätstörning och det kan ha satt mig i den sitsen jag är i nu. Jag har precis kommit ur mina problem med ätstörning men det har förstärkt andra saker som att jag har väldigt svårt att träffa människor, jag vill inte vara med andra människor jag inte känner. Just nu har jag inget jobb men vill såklart ha det igen. Jag jobbade här om dagen på en skola men klarar verkligen inte av det. Får ångest när jag ska sova, väldigt tungt att andas och kan knappt andas. Känner en väldig oro i att jobba med människor och vill absolut inge göra det. Men alla jobb som jag har sökt så får jag bara jobb där det har med människor att göra. Som tillexempel skola,café och liknande. Vad ska jag göra? Får ångest av att inte jobba och ångest av att jobba.
Trivs verkligen inte med att träffa nya människor!
sofie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du kommit ur dina ätstörningsproblem! Det måste vara en stor omställning. Jag vet naturligtvis inte hur det varit för dig men ofta blir ätstörningsproblem så dominerande i tänkandet att andra eventuella livsproblem eller svårigheter får mindre plats. Men nu när du inte tänker på vikt och mat hela tiden då får du kanske mer tid att både upptäcka och hantera din omgivning på annat sätt än tidigare? Jag hoppas att din ångest inte förstör allt utan att du också ibland  kan tycka att det är något givande - att nya människor också kan vara både spännande och intressant att möta?
Ditt stora problem nu är att du får ångest av att träffa och jobba med okända människor. Det är jättebra att du ändå fortsätter att utsätta dig för situationer där du känner obehag och ångest. Kanske kan du tänka att det är något du måste öva dig på. Att träffa okända nya människor är något som du ännu inte är så bra på, men det är något du kan lära dig. Det är nog mycket en övningssak. Genom att du träffar nya människor kommer du troligen lära dig att det inte är så farligt - att det inte blir så farligt som det känns innan du träffat dem.
Det är en  naturligt och vanlig reaktion att undvika det man får ångest av men i detta fall är det inte bra eftersom det är en bra sak att kunna träffa nya människor och det är bra att kunna arbeta med andra. Social ångest är ett vanligt problem som du kan få hjälp att hantera och eftersom dina problem är så stora att du får svårt att arbeta tycker jag att du absolut ska söka hjälp. Du kan pröva ta kontakt med en ungdomsmottagning eller en vårdcentral.
Lycka till!