Hur ska jag sluta skära mig?
Hej. Jag är en tjej på 12 år o ha självskadebetende i de vet mina vänner om men jag mår så dåligt o är rädd för min pappa nu o ha sån ångest o vet ej hur jag ska sluta med att jag skär mig. Vill inte säga till min mamma för att såra henne. Jag testade o skära mig o sen blev de mer o mer  vad ska jag göra
Alice

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver att du är rädd för din pappa. Tror du att det kan ha något att göra med att du skär dig? Det kan vara svårt att sluta med att till exempel skära utan att man får hjälp på något vis. Och det är ju också så att för att man skall kunna få hjälp behöver man prata med någon och berätta om hur man tänker och hur man känner sig.
Du skriver att du inte vill säga något till din mamma då du är rädd för att såra henne. Min erfarenhet, efter att ha träffat många barn och föräldrar, är att de flesta föräldrar faktiskt vill veta hur det är med deras barn och om barnen inte mår bra brukar de flesta föräldrar vilja försöka vara till hjälp för barnen.
Om du pratar med din mamma och berättar för henne så kan ni två sedan tillsammans tänka och planera hur ni skall gå vidare för att få hjälp så att du inte måste ha det så svårt. Om det trots allt känns för svårt nu att prata med din mamma kanske du kan fundera på om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna börja prata lite med. Det kanske kan vara en lärare, skolkuratorn eller skolsköterskan. Då kan du också få hjälp och stöd i hur du ska prata med din mamma om hur du har det.
Sen finns också ungdomsmottagningen som du kan vända dig till. Där jobbar det människor som är utbildade och vana vid att möta unga som har det svårt. Det viktiga jag vill säga till dig är att det troligen inte är en sån bra idé och hålla allt inom dig själv. Det brukar nästan vara omöjligt att tänka på ett hjälpsamt sätt själv. Nu har du ju skrivit till oss och berättat, vilket var bra. Nu skall du försöka våga ta nästa steg och berätta för någon människa som du faktiskt träffar.
Lycka till!