Blir slagen i skolan och trivs inte hemma
Hej,jag mår verkligen inte bra,mina föräldrar är altid sura och arga på mig,för är jämt ledsen och har blivit sur ofta,för har inte berättat att jag mår dåligt i skolan,blir oftast slagen och dom kastar saker på mig,och har inte berättat för någon. Orkar inte gå till skolan mer,mår inte bra. Trivs inte hemma,vet inte var jag ska va,vill inte va hemma eller i skolan!!VAD SKA JAG GÖRA!!!!!
L

BUP svarar:
Hej!
Såg att du hade skrivit två gånger till oss. Har läst båda dina brev och svarar på ett av dessa.
Du undrar vad du ska göra. Det finns viktiga saker som du kan göra som jag återkommer till i mitt svar till dig. Du beskriver en skolsituation som inte är okej. I skolan ska man känna sig trygg. man ska inte behöva vara med om att andra elever kastar saker eller slår en. Det är helt oacceptabelt. Om inte skolan vet om detta och har sett hur du har det, måste du på något sätt göra så att skolan för veta hur du har det i plugget. Du skrev ett fint brev till oss. Är det ett alternativ att skicka ett mejl till din mentor eller skriva ett brev och lämna till din mentor? Det bästa är naturligtvis att fråga mentor eller skolkurator om de har tid att prata en stund. Att du har något väldigt viktigt att berätta.
Det var bra att du skrev till oss och jag tror att du är en modig tjej som klarar av att ta nästa steg att berätta hur du har det i skolan och hemma. Berätta att du mår dåligt och inte orkar ha det så här mycket längre.
Skolan och dina föräldrar behöver få reda på vad som gör att du inte vill gå till skolan.  När du nu blir utsatt för våld och trakasserier är det inte konstigt att du inte vill gå dit. Det är väl självklart att ingen vill bli slagen på sitt arbete, som ju skolan är för dig.
Vilket tufft läge för dig.
Förhoppningsvis kan skolan arbeta med att det ska bli lugnare i klassrummet och på rasterna för dig och dina klasskamrater. Om dina föräldrar får veta hur du har det kanske bråken kan minska och du kan få stöd, pepp och tröst i stället för skrik och konflikter.
Finns det någon vuxen  som arbetar i skolan som du gillar och vara med? Som du skulle kunna söka upp om det hänt något dåligt. Om du behöver lite lugn och ro eller kanske få tröst då du är ledsen. Skolkuratorn eller skolsköterskan är ett tips till dig som du skulle kunna söka upp.
Lycka till och tack för ditt brev.