Har mått och mår dåligt nästan varje dag
Hej, jag har mått och mår dåligt nästan varje dag. Det har varit personer som skrivit till mig ”Dö” sagt att om jag skulle hänga mig själv så skulle ingen bry sig. Människor skrattar och kallar mig hora bakom min rygg. Jag låser oftast in mig i toan i skolan för att kunna känna att jag andas. Jag hatar min kropp och haft problem med tankar kring mat, träning osv. En sak som förvärrade saker var att när jag va på semester och det uppstod en konflikt och då började en vuxen kvinna kalla mig massa saker bla ”Fatass bit**” , ”hora” att jag är ful etc. Jag har försökt ta självmord tidigare, med hjälv av överdos , ibland gått upp mitt i natten tagit en kniv mot magen och undra om jag verkligen borde ta ett slut på allt. Jag har svält mig själv, försökt med olika dieter, äta varannan dag och försökt gå ner i vikt. Mobbning har också varit aktuellt sen barnsben. Jag känner att jag inte orkar leva jag tänker på döden varje dag och planerar, vad som funkar och inte funkar.  Är jag då självmordsbenägen eller är det bara självmordstankar? Har jag depression?.
vad är felet på mig?
Anonym

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Jag blir upprörd när jag läser vad du blivit utsatt för sen barnsben! Det är inte konstigt alls att du känner att du inte orkar leva. Det är också fruktansvärt orättvist att du ska behöva lida så. Det är ju inte dig det är fel på. Det är riktigt illa att skolkamrater och jämnåriga säger elaka saker om dig och till dig, men det värsta är att vuxna människor gör det.
Alla människor har lika stort värde oberoende av hur de ser ut och man har rätt att känna sig trygg och vara som man själv vill vara. Tyvärr är du långt ifrån ensam om att bli utsatt för mobbning. Att bli mobbad påverkar en väldigt mycket och för din del har det inneburit att du fastnat i tankar om att din kropp inte duger som den är.
Det är väldigt allvarligt att du har så många tankar om döden och jag får en känsla av att du är väldigt ensam. Därför är jag glad över att du vänder dig hit. Det är ett bra första steg.
Jag tycker det är jätteviktigt att din skola får klart för sig vad som händer. Jag undrar om det finns någon du kan prata med? Har du föräldrar som kan stötta dig? Finns det någon lärare du har förtroende för? Kan du prata med skolsyster eller skolkuratorn? Om ingen vuxen i skolan vet hur du blir behandlad så blir det svårt att hjälpa dig. Det är jätteviktigt att det blir ett stopp på elakheterna så att du kan få vara den du är och slippa låsa in dig på toan.
Du kan även vända dig till Bris. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt. Man kan också diskutera och dela erfarenheter i ett diskussionsforum.
Ta mod till dig och sök hjälp, ditt liv behöver inte vara så här kämpigt.